Onderzoek naar vroegere openstelling UB

Met die toezeggingen reageerde Savenije maandag in de huisvestingscommissie van de Universiteitsraad op een notitie van de werkgroep leefbaarheid van de U-raad. In die notitie had de werkgroep op basis van 158 enquêtes geconstateerd dat de gebruikers met name meer werkplekken en ruimere openingstijden op prijs zouden stellen. Opmerkelijk vonden de onderzoekers dat veertien procent van de ondervraagden hbo-studenten waren.

Tijdens de bespreking in de U-raadscommissie maakten Savenije en directeur Huisvestingsbeleid Berendsen de studenten duidelijk dat zij zich over het aantal werkplekken geen zorgen hoeven te maken. Vanaf 1 september is het Ruppertgebouw weer in gebruik, terwijl dan ook een nieuw studiecentrum bij Diergeneeskunde wordt geopend. Zowel in het Educatorium als in het Ruppertgebouw komen bovendien extra studieplekken zonder PC.

In beginsel stond Savenije positief tegenover de wens van de studenten om de UB vroeger open te laten gaan. Een probleem is echter dat op dat moment nog schoonmakers in het gebouw actief zijn. Daarom zal nu worden onderzocht of tot negen uur alleen de begane grond en de eerste verdieping kunnen worden geopend, zodat studenten dan al gebruik kunnen maken van PC’s en printers.

De klacht over de grote toestroom van hbo-studenten was nieuw voor Savenije. Uit onderzoek dat de bibliotheek zelf regelmatig uitvoert, blijkt dat het percentage hbo-studenten tussen de drie en de vier schommelt. Savenije zegde toe de zaak komend najaar opnieuw te zullen onderzoeken. Wel kondigde hij aan dat de UB inmiddels heeft besloten om tien van de 350 computerplekken te reserveren voor externe gebruikers, die in de UB willen internetten. De andere PC’s kunnen dan door studenten en medewerkers voor studiedoeleinden worden gebruikt.

EH