Onenigheid over ophogen norm BSA

Die verhoging werd onlangs door het college aangekondigd in een brief aan de faculteiten. Het minimaal aantal benodigde ects om een positief advies te krijgen wordt verhoogd van 30 naar 37,5, maar opleidingen die dat willen mogen ook kiezen voor een grens van 45 ects. Volgens de studenten in de raad vereist een dergelijke generieke ophoging echter vooraf overleg met de U-raad.

Tijdens een voorbereidende bijeenkomst kondigde studentlid Wilco Bos van de fractie VUUR aan de gang van zaken in de U-raad aan de orde te zullen stellen. Hij zei er nadrukkelijk bij het dan niet over de inhoudelijke aspecten, maar puur over de door het college gevolgde werkwijze te willen hebben. Ook zijn fractiegenoot Peter de Lange toonde zich verbaasd. "Op de website van de Universiteit Utrecht staat dat de faculteiten op dit moment mogen kiezen voor een norm van 30 of van 37,5 ects. Zo lang er geen overleg met de U-raad heeft plaatsgevonden, moet ik er toch op kunnen vertrouwen dat de rector niet op datzelfde moment aan zijn decanen heel andere instructies geeft?"

In een reactie stelt collegevoorzitter Van Rooy dat de studenten zich vergissen. In tegenstelling tot sommige andere universiteiten heeft de UU besloten de hoogte van de norm voor het BSA uit te sluiten van medezeggenschap. "Het zou anders toch iets te veel krijgen van de kalkoen die mag meepraten over het menu voor het kerstdiner."

MA / EH