Onrust op de Bisschoppen na gooien van knikkers

In de lift van de Bisschoppenflat in De Uithof hangt een cartoon: Fokke en Sukke gaan stenen gooien. Sukke: Maar is dat niet gevaarlijk? Fokke: Niet als je goed vanuit je benen tilt.

De krantenprent sloeg natuurlijk op de stenen die in Zuid-Brabant door de ramen van rijdende auto's werden gesmeten, maar hier verwijst de tekening naar een incident waarbij een voorbijganger vanaf de flat werd bekogeld met kiezelstenen en knikkers. Informaticastudente Shyra de Boer kan die humor waarschijnlijk even niet waarderen. De SSH Utrecht verdenkt haar en huisgenote Chen-Yee Chong, eveneens informaticastudente, ervan meer te weten. "Maar wij hebben dus echt niets gedaan."

Op de bewuste dinsdagavond zat Shyra met Chen-Yee rustig achter de computer, zo vertelt ze. "We hoorden wel luide muziek en een hoop gegil en geschreeuw. Maar vreemd vonden we dat niet. Dat gebeurt wel vaker. Drie kwartier later stond er een agent voor de deur. Hij had een behoorlijke knikker in zijn hand en vroeg of wij daarmee gegooid hadden", herinnert Shyra zich. "Dat was natuurlijk niet zo. Wie doet er nu zoiets?, dachten we nog."

Een paar dagen later echter werden Shyra en Chen ontboden bij de SSH Utrecht. Het slachtoffer, een in De Uithof wonende buschauffeur, had aangifte gedaan van poging tot zware mishandeling en ook bij de woningbouwcorporatie melding gemaakt van de gebeurtenis. Volgens de man die overigens ongedeerd bleef, was er gegooid vanuit een raam op de zesde etage. Woordvoerster Karin Smeets zegt dat de SSH inmiddels over "meerder getuigenverklaringen" beschikt waarin naar de vierkamerunit van Shyra en Chen-Yee, en meer precies naar het raam van Chen-Yee wordt gewezen. Om welke getuigenverklaringen het precies gaat, wil Smeets niet zeggen. Volgens een politiewoordvoerder heeft alleen het slachtoffer zelf een precieze getuigenis afgelegd over het raam waaruit gegooid zou zijn.

Leugendetector

De uitnodiging van de SSH is extra beladen gezien het feit dat de jongerenhuisvester de afgelopen weken via mailberichten aan de bewoners herhaaldelijk duidelijk heeft gemaakt hard te zullen optreden tegen bewoners die zaken naar beneden gooien. De mails stelden onomwonden dat bewoners uit hun woning worden gezet, wanneer vaststaat dat zij iets dergelijks op hun geweten hebben. Shyra en Chen-Yee dreigen dus hun kamer kwijt te raken. "Maar ik ben niet bang", zegt Shyra. "We zijn gewoon onschuldig. Ze mogen mij aan de leugendetector leggen."

Shyra en Chen-Yee hebben inmiddels ook ontlastende verhalen verzameld. In posts op het digitale forum van De Bisschoppen en via posters op verschillende plekken in de flat vroegen Shyra en Chen-Yee bewoners of ze iets hadden gezien of gehoord. "Inmiddels hebben zich vijf mensen gemeld die zeker weten dat de voorbijganger steeds dacht dat het om de vijfde verdieping ging. Ze hebben 'm bijvoorbeeld luidkeels de verdiepingen horen tellen. En hij kwam tot vijf. Maar toen we bij hem op bezoek waren, hield hij vol dat het om de zesde ging. Wij denken dat hij het misschien niet meer precies weet. Vlak voordat de politie kwam is hij nog naar de deur gelopen, omdat hij naar boven wilde komen. En toen de agenten er uiteindelijk waren, zou alleen bij ons nog licht hebben gebrand."

Feestje

Shyra zegt overigens de bewoners van de unit op vijfde etage hiermee niet te willen beschuldigen. "Het gaat mij erom dat ik niet begrijp dat de SSH alleen met ons praat. Wanneer het klaarblijkelijk niet helemaal duidelijk is wat er gebeurd is, dan ga je toch bij meer mensen langs? En die agent heeft bij ons niets gezien dat erop zou wijzen dat wij hier een feestje hadden." Op het forum werd de afgelopen week druk gespeculeerd, zonder dat iets meer duidelijk wordt over wat er nu precies is voorgevallen. Bewoners van de vijfde etage melden niets van doen te hebben met het knikkergooien. Ook zouden mensen vanaf de zevende etage uit het raam hebben gehangen. Een bewoner van de zevende stelt onomwonden dat hij dat was, echter alleen om te kijken wat er nu precies aan de hand was.

Woordvoerster Smeets van de SSH Utrecht zegt dat na Shyra en Chen-Yee ook hun twee huisgenoten zullen worden uitgenodigd. Over de inhoud van de gesprekken en mogelijjke gevolgen wil zij zich nog niet uitlaten. Shyra en Chen-Yee wachten de ontwikkelingen af. "Maar als de SSH echt gaat dreigen met uitzetten, dan gaan we zeker juridisch advies inwinnen."