Onrust over wachttijden co-assistentschappen

Dat de wachttijden na een periode van betrekkelijke rust nuplotseling weer zijn opgelopen, heeft twee hoofdoorzaken.Allereerst is het aantal geneeskundestudenten de afgelopen jarenals gevolg van de geleidelijke ophoging van de numerus fixusgestaag gegroeid. Maar daar komt bij dat de invoering van hetnieuwe curriculum veel oude-stijl studenten ertoe heeft aangezet omhaast te gaan maken met afstuderen.

In september 2001 zal naar verwachting het dubbele aantalplaatsen nodig zijn. Gegeven het nu al bestaande capaciteitstekortheeft en en ander heeft met name onder derde- en vierdejaarsstudenten voor grote onrust gezorgd.

In de faculteitsraad van Geneeskunde vroegen de student-ledenhet bestuur om voorrang te geven aan het terugbrengen van dewachttijden. Zij wezen op het feit dat studenten met juridischgeschoolde ouders in de wandelgangen al hadden gedreigd met claims.Van der Donk gaf toe dat er sprake is van een fors probleem, maarmaakte de raad duidelijk dat voor de grootste knelpunten inmiddelseen oplossing is gevonden door extra plaatsen in naburigeziekenhuizen in te kopen. Wel is er sprake van nog onopgelosteproblemen bij kleine vakken, zoals dermatologie en keel, neus, oor.De onderwijsdirecteur bezwoer de studenten dat de nu genomenmaatregelen voldoende zijn om de wachttijden tot een aanvaardbaarniveau terug te brengen en noemde het nu al dreigen met juridischeclaims voorbarig en beneden peil.

EH