Oogafwijkingen prematuren beter te behandelen

Omdat de ontwikkeling van het netvlies pas rond de zestiendeweek van de zwangerschap begint en doorgaat tot pal voor deuitgerekende datum, is het bij een vroegtijdige geboorte dus nogniet volgroeid. Gevolg is dat een deel van deze kinderen direct nade geboorte prematurenretinopathie (ROP) ontwikkelt, een aandoeningaan de bloedvaten in het netvlies. Uit onderzoek bij vroeggeborenenin het Wilhelmina Kinderziekenhuis concludeerde Schalij dat van debaby's die voor de 32e week van de zwangerschap waren geboren endie bij de geboorte minder dan 1,5 kilo wogen een kwart ROP had. Opdit moment worden jaarlijks ruim tien kinderen blind als gevolg vanROP, maar gezien het groeiende aantal vroeggeboorten, verwachtSchalij dat dit aantal zonder adequate maatregelen zal toenemen.Bij een groter aantal patiënten leidt ROP tot slechtziendheid,scheelheid of het ontwikkelen van een lui oog.

In het proefschrift 'Preterm birth: eyes at risk?!', waarop zijdinsdag promoveerde, waarschuwt de Utrechtse oogarts voor derisico's als ROP niet tijdig wordt opgespoord. Bij tijdigeontdekking van de aandoening blijkt bij de helft van depatiënten een behandeling mogelijk met de stof 'surfactant'die ook gebruikt wordt om de ontplooiing van onvolgroeidlongweefsel te bevorderen. Om zeker te zijn dat de behandeling zotijdig mogelijk kan beginnen, adviseert Schalij ouders vanvroeggeboren kinderen om hen niet alleen in de vijfde levensweek telaten onderzoeken, maar ook nog eens na hun eerste verjaardag, alszij tweeëneenhalf zijn en vlak voordat zij naar de basisschoolgaan.

EH