Ook negatief studieadvies voor ouderejaars?

Dit idee uit de strategische agenda van minister Plasterk ontlokte studentenverbond ISO een grimmig persbericht: “Minister blokkeert studiesucces”. Maar het ligt iets genuanceerder, want de minister schrapt tegelijkertijd het verhoogde collegegeld voor langzame studenten.

In de plannen van Mark Rutte, partijleider van de VVD en voorheen staatssecretaris van hoger onderwijs, stond dat studenten na twee jaar uitloop een kostendekkend collegegeld moesten gaan betalen. PvdA-bewindsman Plasterk zet daar een streep doorheen om de uitval van trage studenten te verlagen en dus het studiesucces te vergroten.

Om te voorkomen dat ongeschikte studenten dankzij de lagere collegegeldtarieven eindeloos blijven treuzelen, krijgen de opleidingen misschien de mogelijkheid om hun in latere jaren een bsa te geven. Maar ze mogen hun ouderejaars pas wegsturen als “aantoonbare inzet” ontbreekt, zegt de minister.

“Het is de logische consequentie van het systeem, maar het blijft vooral een theoretische kwestie”, zegt Norbert Verbraak, bestuursvoorzitter van Fontys Hogescholen. “Met het wegsturen van ouderejaars houden we ons minder bezig. We willen vooral zorgen dat minder studenten na het eerste studiejaar uitvallen.”

Enkele studieadviseurs lijken desgevraagd geen voorstander van de nieuwe maatregel. “Als een student zijn eerste studiejaar haalt, is hij in principe geschikt voor de opleiding”, vindt bijvoorbeeld Jannie Verdonk, studentendecaan van de economische opleidingen aan de Hogeschool Rotterdam. “Vertraging in latere jaren heeft meestal niets met het talent van de student te maken, maar met persoonlijke problemen, slechte begeleiding of financiële nood. En dan moet je hem niet wegsturen, maar helpen.”

Aan de Hogeschool Utrecht wordt het ‘bsa’ zelfs versoepeld. Voorheen moesten studenten in hun eerste studiejaar voldoende punten halen en de overgebleven eerstejaarsvakken in hun tweede jaar afronden. Vanaf volgend studiejaar is het voldoende om je bsa in het eerste jaar te halen. Nadien worden studenten niet meer gedwongen te vertrekken, ook al halen ze hun eerstejaars vakken niet op tijd. Studentendecaan Petra van Benschop: “Het eerste jaar is bedoeld om te selecteren en te verwijzen, daarna moet de student in principe geschikt zijn bevonden. Dan heb je geen stok achter de deur meer nodig.”

(HOP)