Oostenrijkse vrijwilligers krijgen collegegeld terug

De sociaal-democratische SPÖ had tijdens de verkiezingen beloofd om de collegegelden in het hoger onderwijs af te schaffen. Maar de conservatieve ÖVP zag daar geen heil in. Aangezien ze bij de parlementsverkiezingen in oktober tot elkaar werden veroordeeld voor het vormen van een regering, moesten ze een list verzinnen.

De uitwerking van de ‘Sozialdienst’ laat nog even op zich wachten. Het is nog niet duidelijk wat voor werk er precies onder zal vallen en wie de administratie gaat bijhouden.

Studentenbonden reageren verbolgen en gingen gisteren in Wenen de straat op. Niet alleen worden studenten ‘gedwongen’ om laagbetaald werk te doen, maar bovendien zal de kwaliteit van het werk onder de maat zijn: studenten zijn immers niet opgeleid om in verpleegtehuizen of bij de brandweer te werken.

HOP