Overheveling 500 miljoen van de baan

Het plan om 500 miljoen gulden onderzoeksgeld over te hevelenvan de universiteiten naar NWO was afkomstig van voormalig ministerRitzen. Hij wilde daarmee de kwaliteit van het onderzoek verhogenen ervoor zorgen dat 'maatschappelijke prioriteiten' meer aandachtkregen. Uiteindelijk zou de 500 miljoen wel weer terechtkomen bijde universiteiten, maar die verloren de zeggenschap erover.

Ritzen wist dit voorjaar een meerderheid van de Tweede Kamervoor zijn plan te winnen. Maar Hermans ziet er weinig in. Deuniversiteiten staan toch al onder grote financiƫle druk,redeneert hij.

Hij wil wel nagaan of er andere methoden zijn om kwaliteit enrelevantie van onderzoek te verhogen, schrijft hij deze week aan deKamer.

Doorslaggevend voor Hermans zijn echter de bezwaren van deuniversiteiten. Die vreesden dat ze en masse onderzoekers moestenwegsturen om elders anderen te kunnen aanstellen. Zeker nu deuniversiteiten van het tweede paarse kabinet ook nog eens 300miljoen gulden moeten bezuinigen, zou dat tot een enormeontslaggolf kunnen leiden.

De universiteiten zijn dan ook opgelucht nu het plan van de baanis. NWO reageert met een kortaf "geen commentaar" op Hermans'manoeuvre. De onderzoeksorganisatie voelde er veel voor om 500miljoen extra te mogen verdelen en is nu onaangenaam verrast datzij buiten de gesprekken is gehouden die universiteiten en ministererover gevoerd hebben.

HOP, HO