Patstelling over administratief service centrum duurt voort

Nadat de twee partijen elkaar in de afgelopen maanden steeds dichter waren genaderd, was de noodzaak van een fysieke concentratie van de financieel-administratieve ondersteuning van alle onderdelen maandagmiddag in de U-raad het belangrijkste punt van discussie. Tegenover de wens van het college van bestuur om alle strikt uitvoerende administratieve taken in de toekomst niet alleen in één organisatie maar ook op één plek te organiseren, stond de mening van de raad dat met die laatste wens in sommige onderdelen noch het belang van de betreffende medewerkers noch dat van hun ‘klanten’ is gediend.

In het advies dat hij maandag over het reorganisatieplan moest uitbrengen, pleitte de U-raad er dan ook bij het college voor om faculteiten en diensten een eigen keuze te laten maken. Met name de administraties van Diergeneeskunde, waar veel medewerkers hun administratieve taak combineren met een meer algemeen ondersteunende functie, zouden voorlopig ongemoeid moeten worden gelaten. Als een evaluatie na vijf jaar zou uitwijzen dat de kwaliteit van de ondersteuning in die faculteit niet aan de maat was, dan zou daar op dat moment alsnog tot fysieke concentratie kunnen worden besloten.

Voor het college was deze optie echter onbespreekbaar. Voorzitter Van Rooy toonde zich weliswaar bereid om voor een aantal medewerkers met combifuncties bij Diergeneeskunde een individuele oplossing te zoeken, maar zij maakte tegelijkertijd duidelijk dat voor de faculteit als geheel geen uitzondering zou worden gemaakt. Zowel zij als portefeuillehouder financiën Amman wezen er op dat een concentratie van de administratieve ondersteuning op één plek in hun visie onmisbaar is voor de broodnodige professionalisering. Omdat de medewerkers die zich bezig houden met de administratie van projecten, wel bij hun onderdeel blijven, is bovendien van het negeren van de belangen van klanten geen sprake, stelden zij.

In een door drie schorsingen onderbroken debat probeerden de twee partijen elkaar tevergeefs van hun gelijk te overtuigen. Na de laatste onderbreking deelde woordvoerder Toppen het college mee dat de raad had besloten om ten aanzien van de fysieke concentratie vast te houden aan zijn mening en dat hij daarom op dit punt een negatief advies over het reorganisatieplan uitbracht. De zichtbaar teleurgestelde collegeleden maakten direct na afloop van de vergadering duidelijk dat zij de raad nog deze week zullen laten weten hoe zij met het negatieve advies zullen omgaan.

EH