Personeel tevreden met de UU

Bijna de helft van de 5700 ondervraagde personeelsleden vulde deenquete in. De respondenten vormden een goede afspiegeling van depopulatie voor wat betreft geslacht, leeftijd, omvang van deaanstelling en aard van het werk (wetenschappelijk ofondersteunend), aldus het instituut voor sociaal wetenschappelijkbeleidsonderzoek IVA van de katholieke universiteit Brabant.

De UU als werkgever krijgt van het personeel als rapportcijfereen 6,6; het pakket arbeidsvoorwaarden krijgt een 6,9. Hetverschaffen van duidelijkheid op de werkvloer, het geven vanfeedback, de mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling en debestuurscultuur worden genoemd als 'aandachtspunt'. Daaraan zou deUU nog het een en ander kunnen bijschaven. Werksfeer, socialecontacten en respect daarentegen worden nadrukkelijk als positievepunten genoemd voor het werken aan de UU. Bijna driekwart van hetpersoneel is dan ook trots op het werk dat het doet.

Het personeel heeft de indruk dat onderzoekstaken nog steedsmeer gewaardeerd worden dan onderwijstaken: bijna 80 procent van derespondenten uit de categorie wetenschappelijk personeel zegtonderzoek 'hoog' te waarderen en te denken dat ook de rest van deuniversiteit dat hoog waardeert; 67 procent kent zelf eendergelijke waardering ook aan onderwijs toe, maar vermoedt datslechts 38 procent van de rest van het universitair personeel hetonderwijs hoog waardeert.

Het personeel krijgt binnenkort een samenvatting van deuitkomsten van de Personeelsmonitor thuis gestuurd; in het U-bladvan 8 maart wordt er ook nog uitgebreid verslag van gedaan enworden eerste reacties gegeven. Het is de bedoeling dat het collegevan bestuur er, na bespreking van de uitkomsten (met decanen,directeuren, universiteitsraad en in het Lokaal Overleg)beleidsconclusies aan verbindt.

AH