Personeelsleden U-raad vormen lijst VLAM

De vorming van de personeelslijst is een gevolg van het besluit van een werkgroep uit de Universiteitsraad om het vroegere meerpartijenstelsel nieuw leven in te blazen. Voordat de MUB, de wet op de universitaire medezeggenschap, tien jaar geleden werd ingevoerd, telde de U-raad drie personeelslijsten en een wisselend aantal studentenlijsten. Gevolg was vooral bij de medewerkers een relatief grote opkomst bij de verkiezingen. De hoop is dat een hernieuwde vorming van partijen de verflauwde belangstelling voor de medezeggenschap weer zal aanwakkeren.

Met VLAM heeft zich nu de eerste partij gemeld die die strijd bij de medewerkers gestalte moet gaan geven. Initiatiefnemer is Wil Hildebrand van Letteren, die als enige van de huidige U-raadsleden het vroegere meerpartijenstelsel zelf nog heeft meegemaakt. Tot 1996 was Hildebrand lid van de toenmalige Fractie’ 79. Medeoprichters van VLAM zijn Maaike Swarte (Godgeleerdheid), Henk van Rinsum (Sociale Wetenschappen / USBO) en Freerk Hovinga (James Boswell Instituut).

Naast de vier oprichters overwegen ook Ruud Abma (Sociale Wetenschappen), Herre Talsma (Farmaceutische Wetenschappen) en Bernadette de Zeeuw (Letteren) zich via deze lijst kandidaat te stellen voor de Universiteitsraad. Aan de opstelling van een verkiezingsprogramma wordt gewerkt. Ook wordt nog gezocht naar nieuwe kandidaten die zich bij de lijst willen aansluiten. Op dit moment is nog niets bekend over eventuele andere initiatieven in de kringen van de medewerkers.

EH

Informatie over VLAM is verkrijgbaar bij Wil Hildebrand (tel. 2536366 of e-mail Wil.Hildebrand@let.uu.nl).