Plaatsing zonder loten voor afgestudeerden

Met die brede formulering wil de faculteit Geneeskunde komendjaar zoveel mogelijk kanshebbers de gelegenheid geven om mee tedingen naar een van de 24 vrije plaatsen die bij wijze vanexperiment buiten de loting om worden verdeeld. Aanvankelijk zoudende betreffende plaatsen worden gereserveerd voor afgestudeerden diein hun eerdere studie al een forse hoeveelheid (bio-)medischekennis hadden opgedaan, zoals biologen, farmaceuten enafgestudeerden in de gezondheidsvakken van een hogeschool. Maar bijnader inzien is besloten om ook andere gemotiveerdebelangstellenden de kans te geven om mee te dingen. Wel wordt detoelating beperkt tot afgestudeerden. Vooralsnog bestaan er geenplannen om ook andere groepen belangstellenden, zoalsvwo-leerlingen met een hoog eindexamencijfer of allochtonestudenten voor de decentrale toelating in aanmerking te latenkomen.

Van de naar verwachting zestig kandidaten, die zich voor 15januari moeten hebben aangemeld, zullen er 48 worden uitgenodigdvoor een kennismaking die behalve uit een gesprek waarschijnlijkook uit een actievere motivatietest zal bestaan. Daarbij wordtonder meer gedacht aan het uitvoeren van een of meer praktischeopdrachten in het nieuwe skillslab van de faculteit. BehalveUtrecht zal ook Leiden al volgend jaar starten met de zogeheten'decentrale toelating' van tien procent van de eerstejaars. Deandere zes medische faculteiten beginnen een jaar later met hetexperiment dat na drie jaar zal worden geƫvalueerd.

EH