Plasterk zegt Groningen de wacht aan

Bronnen van de NOS hebben dat gisteren gemeld. Voor de microfoon van het Radio-1 Journaal wilde Plasterk er weinig over kwijt. “De raad van toezicht regelt dit soort dingen met mijn vertrouwen. Ze weten waar de grenzen liggen en ik kan me niet voorstellen dat ze boven de Balkenende-norm uitgaan”, zei hij na de opening van het academisch jaar in Utrecht.

In hetzelfde programma bevestigde voorzitter George Verberg van de Groningse raad van toezicht dat hij de brief heeft ontvangen. Over de inhoud wilde de voormalige topman van de Gasunie niets zeggen. “We kennen de opvattingen van de minister en het is een van de zaken waarmee we rekening moeten houden bij de werving van een nieuwe collegevoorzitter.”

Minister Plasterk benoemt en ontslaat de raden van toezicht van bekostigde openbare universiteiten. Bij een drietal ‘bijzondere’ universiteiten heeft hij dat recht niet: de Vrije Universiteit, de Universiteit van Tilburg en de Radboud Universiteit Nijmegen. Ook de hogescholen zijn niet openbaar. Daar benoemen de raden van toezicht hun leden zelf, via coöptatie.

Volgens Peter Kwikkers, expert op het gebied van hoger onderwijs, moet de minister wel gewichtige redenen hebben om een lid van de raad van toezicht tussentijds te ontslaan of te schorsen. “Overtreding van de wet kan zo’n reden zijn, alleen is de normering van topsalarissen in de semi-publieke sector nog niet waterdicht geregeld. Het lijkt dat de minister in deze fase niet meer kan doen dan dreigen.”

Aanstaande woensdag brengt de commissie-Dijkstal advies uit over de normering van topsalarissen in de semi-publieke sector. Daarna zal het kabinet een wetsvoorstel doen. De JP-norm geldt waarschijnlijk alleen voor nieuwe benoemingen. Behalve de Rijksuniversiteit Groningen is momenteel ook de TU Delft op zoek naar een nieuwe collegevoorzitter.

HOP