Protocol gewenst voor benoeming collegeleden

Sinds de invoering van de MUB (Modernisering UniversitaireBestuursstructuur) is er allerlei regelgeving veranderd en is ereen raad van toezicht (RvT) boven het college van bestuur gekomen.Een nieuw collegelid wordt nu na een sollicitatieprocedure benoemddoor de RvT. Een commissie van de universiteitsraad wordt bij deprocedure betrokken. Maar de wet die dit regelt kan peruniversiteit anders worden geïnterpreteerd, zegtplaatsvervangend voorzitter van de U-raad E. Kooper.

"We willen van de raad van toezicht onder meer weten wat zijverwacht van de U-raad tijdens een benoemingsprocedure", zegtKooper. Waar de U-raad in elk geval een nadere afspraak over wil iseen deel van wetsartikel 9.3.3: 'Het horen geschiedt op zodanigtijdstip dat het van wezenlijke invloed kan zijn op debesluitvorming'. Kooper: "Wij hadden graag een ruimereinterpretatie van deze wet gewild dan de raad van toezicht nu heeftgegeven. De commissie stond nu onder een zekere tijdsdruk die inhet vervolg voorkomen moet worden."

Volgens A. Manders, lid van de vertrouwenscommissie, had de RvTeen 'minimalistische opstelling' ten aanzien van het wetsartikel."Wij hebben hiertegen ook bezwaar aangetekend en de raad vantoezicht heeft daar nota van genomen. Maar wij vinden nota-nemenniet voldoende. Daarom willen we in discussie met de RvT heldereafspraken voor de toekomst maken."

Volledigheidshalve wil Kooper nog kwijt dat de persoon vanKardux niet ter discussie staat. "Juist omdat niemand tegen Karduxis, denken wij dat de procedure nu makkelijk ter sprake gebrachtkan worden." Dit gesprek, zo verwacht Kooper, zal in beslotenheidplaatsvinden omdat er namen of vertrouwelijke details vansollicitanten genoemd zouden kunnen gaan worden.

GK