Rector gaat faculteiten achter de vodden zitten

Dat vond ook rector-magnificus Voorma, die deze week in deonderzoekscommissie van de Universiteitsraad stevig uithaalde naarde decanen en onderzoeksleiders in kwestie. Die zijnverantwoordelijk voor de kwaliteit van de aanvragen en diekwaliteit was dit jaar beneden de maat. "Voor het eerst heeft onzebeleidsafdeling de aanvragen uit de bèta-medische hoek nietvooraf gescreend. Wij dachten dat men daar nu wel ervaring genoeghad, maar deze uitslag betekent dat wij kennelijk niet op dedecanen aankunnen."

De gang van zaken stak de rector des te meer, omdat hij niet opzichzelf staat. Eerder in dezelfde vergadering was namelijk alduidelijk geworden dat ook bij de indiening van kandidaten voor deSpinozapremie van NWO en bij de hererkeningsaanvragen vanverschillende onderzoekscholen het nodige fout was gegaan. Het feitdat onderzoekschool AWSB niet opnieuw is erkend, was volgens Voormamede te wijten aan het feit dat de leiding van de school nietselectief genoeg naar de kwaliteit van de deelnemers hadgekeken.

"Vijf jaar geleden had de universitaire adviescommissieWetenschapsbeleid het AWSB-voorstel al eens volledig onderuitgehaald", aldus de rector. "Het is onbegrijpelijk dat daar bij detweede aanvraag geen rekening mee is gehouden. Bovendien is menveel te laat in actie gekomen. Het is schandalig dat men eerst driemaanden duimen heeft zitten draaien. Het interne management vanAWSB deugde niet."

Bij drie andere onderzoekscholen hadden zijn beleidsmedewerkersdoor tijdig ingrijpen nog net een ramp kunnen voorkomen. De bozerector zegde de commissie toe dat hij alle faculteiten de komendetijd meer achter de vodden zal zitten. "Het is toch te gek voorwoorden dat een faculteit het presteert om het gewoon te verdommen- bij de indiening van de aanvraag voor een Spinozapremie van driemiljoen gulden - om een actuele literatuurlijst van de betreffendeonderzoeker op te zoeken?"

EH