'Rente op studieschuld moet aftrekbaar blijven'

Deze waarschuwing doet de vereniging van universiteiten VSNUdeze week aan de Tweede Kamer. Rente op studieschulden valt in hetnieuwe belastingstelsel niet langer onder scholingskosten, maaronder consumptieve kredieten. Daardoor kan die rente niet meerafgetrokken worden.

Minister Hermans ziet zelf ook in dat afgestudeerden er doordeze maatregel op achteruit gaan. Daarom zal in 2001, als hetnieuwe belastingstelsel ingaat, de rente op studieschulden ruim eenprocent omlaag gaan.

De VSNU vindt dat niet genoeg. Maak die rente weer gewoonaftrekbaar, bepleit zij. De toegezegde renteverlaging levert bijeen studieschuld van tienduizend gulden slechts honderd gulden op.Gewone rente-aftrek bespaart afgestudeerden al gauw hetdubbele.

De studentenbonden ISO en LSVb omhelzen het idee van de VSNU.Maar ze hebben zelf ook nog wat wensen. Ze willen vooral datstudenten in de toekomst meer mogen bijverdienen zonder dat ze hunstudiefinanciering hoeven terug te betalen. Nu ligt die grens op15.000 gulden netto.

Onder de huidige belastingregels zit een student pas bij 18.900gulden bruto aan de 15.000-guldengrens. Straks komt die grens albij 17.000 gulden bruto in zicht. Bovendien zullen studenten, netals ieder ander, meer btw en ecotax moeten betalen. Om hunkoopkracht op peil te houden moet het maximum-bedrag aanbijverdiensten dus omhoog, vinden de twee bonden.

HOP, Hanne Obbink