RSI: ook studenten hebben recht op een veilige werkplek

De vereniging van universiteiten liet verstek gaan bij depresentatie van het zwartboek. LSVb-bestuurslid Ruben Post zaghierin weer eens bewezen hoe weinig belangstelling deuniversiteiten hebben voor het welzijn van hun studenten. Maar ookvan hbo-bobo De Greef, die het zwartboek in ontvangst nam, werd devakbond niet veel gelukkiger. Zijn praatje kwam er in het kort opneer dat rsi de eigen verantwoordelijkheid van de student is. Inplaats van eisen te stellen aan de instellingen kan de vakbond zichbeter richten op het voorlichten van haar studenten, vindt DeGreef. Zijn hogeschool neemt wel verantwoordelijkheid voor zijnpersoneel maar heeft met zijn studenten geen hirarchischeverhouding. De Greef voelt zich wel verplicht om zijnonderwijsklanten van goede computers te voorzien, maar hoe en hoelang ze daarachter gaan zitten, daar wil hij zich niet meebemoeien. Hij bemoeit zich er tenslotte ook niet mee hoeveel bierstudenten drinken.

De meeste aanwezigen vonden dat veel te kort door de bocht. DeLSVb wees erop dat de instellingen wel goede sier maken met deaanwezige technologie maar weigeren hun studenten te leren hoe zedaar veilig mee kunnen werken. Bovendien hebben volgens de Arbowetniet alleen werknemers maar ook studenten recht op een veiligewerkplek. In het curriculum van de meeste opleidingen iscomputergebruik eigenlijk onontkoombaar. Sterker nog veelopleidingen lokken studenten binnen met goedkope laptopjes, bijuitstek een rsi-gevoelig apparaat. De onderwijsinstellingen zijndus ook verantwoordelijk voor de eventuele fysieke schade diestudenten oplopen doordat ze urenlang dubbelgevouwen op een nietverstelbare stoel in een slecht geventileerd computerlokaal achterhun computer zitten, vindt de vakbond.

Het zwartboek bespreekt een aantal rsi-slachtoffers opverschillende hogescholen en universiteiten. Het is extraschrijnend dat juist studenten in de laatste fase van hun studie,als ze onder hoge tijdsdruk veel uren moeten maken achter huncomputer, het slachtoffer worden en hoewel afgestudeerdwaarschijnlijk nooit hun beroep kunnen uitoefenen.Natuurkundestudente Carlijn Langeveld liep de ziekte naar eigeninzicht op tijdens het uitwerken van een computeropgave waarmee inde regel wel een aantal dagen computerwerk gemoeid is. In decomputerzalen waren bovendien de bureaustoelen niet in hoogteverstelbaar en de monitoren stonden overal te laag.

Langeveld heeft haar ziekte direct bij de faculteit gemeld. "Endie schrokken zich het apelazerus", vertelt ze. Er zijn nu overalmonitorsteuntjes gekomen en er zijn nieuwe stoelen besteld.Langeveld is inmiddels wel studievertraging aan het oplopen. Ze kaneen in totaal een uurtje per dag achter een computer werken enheeft haar afstuderen uit moeten stellen. Ze pleit ervoor om bijalle studierichtingen tijdens de computercursussen een onderdeelrsi-preventie verplicht te stellen. Met alleen een foldertje kom jeer niet bij studenten, denkt zij.

De eerste rsi-folder van de universiteit, gericht op studenten,ligt juist bij de drukker. Studentenpsycholoog en medewerker vanhet Studenten Service Centrum Fokke Dijkstra heeft zich daarmeebezig gehouden. Volgens Dijkstra komen studenten, zoals Langeveld,in principe in aanmerking voor afstudeersteun. Hij is blij dat deUniversiteit Utrecht er in het zwartboek redelijk goed vanaf komt.Hij is ook de eerste om toe te geven dat het rsi-beleid op deuniversiteit voor studenten nog in de kinderschoenen staat. Er zalnaast die folder ook veel instructie moeten worden gegeven.Dijkstra wijst er wel op dat er naast heel veel media-aandacht voorrsi nauwelijks wetenschappelijk onderbouwde cijfers over de ziektezijn. Zelf vraagt hij studenten op zijn spreekuur altijd naarfysieke klachten. Sinds november hebben er welgeteld twee studentenaangegeven last te hebben van rsi.

Jurgen Swart

Belangstellenden kunnen het zwartboek 'RSI doorschuld' vinden op http://www.lsvb.nl/.