RUG krijgt boete voor uranium

Uranium wordt gezien als een “strategisch goed dat in principe kan worden gebruikt voor de productie van een atoombom”, aldus de Groningse rechtbank. “Het is daarom van belang dat de overheid weet dat er uranium het land binnenkomt, en waarvoor en door wie het gebruikt wordt.”

Het ging om bijna vijf kilo verarmd uranium, dat de universiteit in 2003 naar een verwerkingsbedrijf in Bunschoten vervoerde. Volgens de universiteit was de Britse verkoper Urenco de importeur van de stof, maar de rechter hield de RUG medeverantwoordelijk.

Gevaar voor de volksgezondheid was er niet, zegt een woordvoerder. De straling kon bijvoorbeeld niet door kleding heen. Maar dat ontslaat de universiteit niet van de plicht haar vergunningen op orde te hebben.

Het Groningse Centrum voor Isotopen Onderzoek gebruikte het uranium om waterstof uit water te winnen. Sinds een paar jaar gebeurt dat met chroom, dat niet radioactief is. Elektrolyse van water levert ook waterstof op, maar dan krijgen de onderzoekers niet de juiste variant.

HOP