Ruim 200 euro voor ‘minister Platzak’

De studenten vrezen dat ze de 1,1 miljard euro waarnaar de minister op zoek is, uit eigen zak moeten betalen. “Met de bescheiden opbrengst van 212,78, euro willen we aangeven dat er bij studenten weinig te halen valt”, zegt ISO-voorzitter Bastiaan Verweij. Plasterk – voor de gelegenheid door de studenten omgedoopt in ‘Platzak’ – liep even weg uit de ministerraad om de cheque in ontvangst te nemen. “Hij vond het een leuke actie, maar wilde niets zeggen over zijn plannen”, aldus Verweij.

Naast een cheque kreeg de bewindsman de eerste 41 duizend handtekeningen overhandigd die de afgelopen weken zijn verzameld via de actiesite www.1miljard.nl. Daar wordt het kabinet opgeroepen het benodigde geld te zoeken buiten de onderwijsbegroting. Het inzamelen van handtekeningen gaat voorlopig door.

Verwacht wordt dat minister Plasterk zijn plannen aanstaande vrijdag openbaar maakt. Een woordvoerder van de minister heeft meermalen laten weten dat maatregelen tegen het lerarentekort zal worden betaald uit het OCW-budget.

HOP

Foto van Yorick Bleijenberg