Slechts één Mozaïeksubsidie naar Utrecht

Die beurs gaat naar de Kroatische Ana Gracanin, die aan de faculteit Diergeneeskunde onderzoek gaat doen naar het vrouwelijk hormoon progesteron. Van dat hormoon is bekend dat het de ontwikkeling van borstkanker stimuleert. Door het werkingsmechanisme van dit hormoon te ontrafelen hoopt Gracanin bij te dragen aan een aanpak die de ontwikkeling van borstkanker kan tegengaan.

In totaal honoreerde onderzoeksorganisatie NWO 22 aanvragen van zes Nederlandse universiteiten. Elke kandidaat ontvangt 180.000 euro voor een promotieonderzoek aan een universiteit. Opmerkelijk is dat het leeuwendeel van de Mozaïeksubsidies dit jaar in Amsterdam terecht is gekomen. De Universiteit van Amsterdam sleepte liefst acht beurzen in de wacht, de Vrije Universiteit viel zes maal in de prijzen.

Het merendeel van de gehonoreerden komt uit Turkije en Marokko. Vrouwen presteerden net als vorig jaar opvallend goed. Ruim tweederde van de winnaars is vrouw. De meeste kandidaten komen uit de (bio-)medische wetenschappen en uit de maatschappij- en gedragswetenschappen.

NWO zal ook niet-gehonoreerde, maar zeer goede kandidaten bij de universiteiten onder de aandacht brengen. Vorig jaar kregen op deze manier enkele kandidaten alsnog een promotieplaats via hun universiteit. Op 1 november reikt minister Ronald Plasterk van OCW de subsidies uit.

EH