Spaanse ranking zet Utrecht op één

De Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten, waarmee de UU nauw samenwerkt, staat van de HBO-instellingen op de eerste plaats (wereldwijd 1180). De Hogeschool Utrecht staat landelijk op de vijfde plaats (1570). Door die mooie plekken voor heel het Utrechtse hoger onderwijs staat de Domstad aan top als kennisstad van Nederland. In Nederland hoog aangeschreven universiteiten zoals Leiden en de Vrije Universiteit, zitten in deze ranking in de middenmoot.

De Spaanse ranking kijkt niet alleen naar Nobelprijzen en citaties. Zij weegt ook de publicaties en onderzoeksverspreiding op het internet. Daarmee is nu voor het eerst ook de wetenschappelijke, wereldwijde zichtbaarheid van een universiteit of hogeschool en de impact daarvan in kennisdiscussies gemeten.

Opmerkelijk is de lage positie van Nyenrode op een 3541ste plaats. Ook de Universiteit voor Humanistiek moet nog veel werk verrichten aan haar webbased zichtbaarheid en wetenschappelijke output. Ze staat met haar 4151ste plaats dan nog wel net boven de katholieke univeristeit Utrecht (nu: Tilburg, op 4442), maar nog beneden NTI en LOI.

AH

Voor de Nederlandse ranking zie: http://www.webometrics.info/rank_by_country.asp?country=nl