Speerpunt India

In een deze week gepubliceerde startnotitie constateert het college van bestuur naar aanleiding van een bezoek aan universiteiten en onderzoekscentra in Delhi, Hyderabad, Bangalore en Mumbai, dat er nog veel te winnen valt op het gebied van samenwerking. Marketing is blijkens de notitie een belangrijk speerpunt, want 'de gemiddelde Indiase student en onderzoeker is zich niet goed bewust van de mogelijkheden aan de UU'.

In navolging van het succes van een soortgelijk initiatief ten aanzien van China zal de UU ook voor India een fellowship-programma in het leven roepen. Jaarlijks krijgen voortaan veertien Indiase promovendi de kans om met een UU-beurs drie maanden onderzoek in Utrecht te komen doen. Ook voor excellente studenten uit India moet een verblijf in Utrecht via een beurzenprogramma aantrekkelijker worden, aldus de notitie. Weliswaar is niet te vermijden dat de toppers ook in de toekomst voor de VS blijven kiezen, maar voor excellente Indiase studenten direct onder de top streeft de UU naar een uitbreiding van het aantal Utrecht Excellence Scholarships.

Deze en andere in de notitie genoemde initiatieven zullen specifiek gericht worden op een klein aantal zogeheten UUP's, ofwel Utrecht University Partners. Dit voorjaar zullen door de UU in Bangalore, Hyderabad en Delhi symposia worden georganiseerd op wetenschapsgebieden waarop samenwerking voor de hand lijkt te liggen. Op basis van de dan opgedane ervaringen zullen de eerste UUP's worden geselecteerd.

EH