Sport: Wat is er nou mooier dan een maagdelijke witte helling?

Sport: Wat is er nou mooier dan een maagdelijke wittehelling?

De definitie van skipret is voor iedereen anders. De een smijtzijn centen stuk in Lech en gaat een half uurtje op de latten, deander maakt kilometers lange dagtochten en weer anderen putten zichgraag uit in de sneeuw om daarna lekker los te gaan in de kroeg.Studenten vallen volgens de algemeen geldende vooroordelen vaak inde laatste categorie. Die vlieger gaat evenwel vaak, maar nietaltijd op. Het meegaan in nieuwe skitechnieken en andere noviteitengeschiedt bijvoorbeeld voor een belangrijk deel door studenten. Zijzijn als geen ander gevoelig voor trends op skigebied.

"Studenten zijn een graadmeter als het om nieuwe trends gaat",zegt Elise Vonk van de Utrechtse reisorganisatie Sportura, die zichvoornamelijk richt op studenten. "Vooral de vrouwen willen hetnieuwste van het nieuwste. Snowboarden is een tijdje hot geweest,maar je ziet langzaam dat mensen die al konden skiën toch weerterugkeren naar de ski. De wintersporters die zijn begonnen op eensnowboard blijven vaak wel snowboarden. Carveski's bepalenmomenteel het beeld op de piste. Traditionele ski's zijn amper meerverkrijgbaar. Telemarken is ook voorzichtig in opkomst. Dat werdeerst gedaan door militairen, maar je ziet het nu ook op de gewonepiste. Maar dat is meer iets voor de gevorderden die iets nieuwswillen."

Skikroeg

Trend of geen trend: een skivakantie is niet compleet zonder eendeugdelijke après-ski. "Het gaat voor studenten vaak verderdan skiën alleen. Het sociale gebeuren neemt een belangrijkeplaats in en dat speelt zich voornamelijk af in de kroeg", erkentVonk. Omdat sinds jaar en dag de Franse skikroegen niet bepaaldbekend staan om hun gezellige inrichting besloot Sportura zes jaargeleden zelf een aantal bruine cafés in de Franse Alpen teopenen. "In sommige Franse kroegen hangen TL-balken", zegt Vonk."Dat nodigt niet uit tot het gezellig drinken van een biertje.Eneen boel studenten zijn toch feestgangers. Bij ons mag je optafel dansen." De opening van de kroegen in de Alpen legde Sporturageen windeieren. Vonk: "Sommige mensen boeken er zelfs op."

Dat het niet alleen om lallen en brallen gaat bewijst deUtrechtse Studenten Alpen Club (USAC). Natuurliefhebbers c.q.actievelingen. Een aantal leden van het gezelschap gaatéén keer per jaar één week toerskiën inOostenrijk. Niks geen gondel, stoeltjeslift of sleeplift. De ledenklimmen met speciale toerski's naar boven om te genieten van deongerepte omgeving. Drie uur klimmen om binnen een half uurtje weeronderaan de berg te staan. Is dat leuk? "Ja", zegt Joost Frakking,instructeur van de USAC. "Dat is leuk. Het is meer dan alleen naarbeneden skiën."

De beweegredenen om te gaan toerskiën in plaats van hetgebruikelijke pisteskiën zijn legio. Frakking: "Een aantalleden doet het om het uitzicht, het buiten zijn. Maar ik vind hetprettig om van de drukte weg te zijn. Ver van de felle skipakken enskiliften. In de ongerepte sneeuw. Wat is er nou mooier dan eenmaagdelijke witte helling? De sfeer eromheen is ook belangrijk.Lekker met een paar man in een chaletje. Koken op een houtkachel.Dat is tien keer leuker dan een appartement in een Franseskifabriek."

Liften

Waar studenten het geld vandaan halen? "De studiefinancieringdoet het niet meer", zegt Elise Vonk. "Maar veel studenten hebbentegenwoordig door de krappe arbeidsmarkt bijbaantjes die in hetverlengde van hun studie liggen. En skiën heeft voor veelstudenten toch een hoge prioriteit." Sportura vervoert jaarlijksduizenden studenten richting de Franse Alpen. Opmerkelijk is degrote animo onder jaarclubs en disputen. Sportura voert daaromzelfs een heus jaarclubprogramma. Vonk: "Het clubverband binnenstudentenverenigingen is heel sterk. Ze gaan ook met elkaar opskivakantie. Het is voor reisorganisaties onderling een sport omdat soort groepen binnen te krijgen. Leden vanstudentenverenigingen zijn niet op hun mondje gevallen en zorgenvoor een flinke reclame-boost."

Een compleet georganiseerde bustocht is er voor detoerskiërs van de USAC niet bij. "We gaan altijd op eigengelegenheid", zegt Frakking. "Er is een aantal leden dat een brakautootje heeft dat we volproppen met ski's. De rest gaat liften, ofals ze meer geld hebben met de bus. Toerskiën is niet bepaaldeen goedkope skivariant. De uitrusting is, mede door een aantalextra veiligheidsvoorzieningen, aanmerkelijk duurder dan dedoorsnee-benodigdheden. Vanwege lawinegevaar zijn lawinepiepers(à 500,- gulden per stuk...) en een sneeuwschep verplichtekost. De meeste van ons hebben alles tweedehands bij elkaargechefd. Bovendien vraagt een weekje toerskiën de nodigevoorbereidingen. Het is geen kwestie van boeken enwegwezen. Maar jebent toch met studenten op stap, en die willen zoveel mogelijkskiën voor zo weinig mogelijk geld."

Michiel van Ruitenbeek

Top-5 van Sportura-bestemmingen in Frankrijk