'Spotters' speuren naar 'hipo's'




Studenten ingezet bij jacht op toptalent

Op de hedendaagse arbeidsmarkt gaat het er dolletjesaan toe. Steeds meer partijen proberen elkaar af te troeven in destrijd om de beste academici. De overheid, het bedrijfsleven en eenhandje vol particulieren krijgen tegenwoordig ook gezelschap vanwervingsbureaus. En zij roepen weer de hulp in van 'headhuntende'studenten.

Het 'wervingsbureau' stuurt op eigen houtje afgevaardigden naarde universitaire gemeenschap om daar de voor het bedrijfslevengeschikte academici te vinden. En welke afgevaardigde is daarvoorgeschikter dan de jonge academici zelf?

Zo is de volgende situatie ontstaan: een wervingsbureau werft inde universitaire gemeenschap studenten, die bereid zijn voor hetbedrijfsleven geschikte academici op te sporen en daarover terapporteren. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat Leo vanVeen (24), student Rechten, in zijn eigen circuit rond gaat kijkenvoor het wervingsbureau `Veeneman/Brederode Student Recruitment' ofdaar academici rondlopen die bij uitstek geschikt zijn voor hetbedrijfsleven.

Stuit Leo van Veen in zijn circuit op een student die aan hetgegeven profiel voldoet, dan stelt hij deze student en `de herenuit Wassenaar' aan elkaar voor. Met wederzijdse instemming vindt ervervolgens een uitgebreide sollicitatieprocedure plaats waaruitblijkt of de student inderdaad een geschikte kandidaat is om bijhet bedrijfsleven te introduceren.

In dat geval schrijven de heren een rapport over deze student enbeginnen de onderhandelingen met het bedrijfsleven, want datbetaalt een grote som geld voor iedere werknemer uit het bestandvan het wervingsbuereau `Veeneman/Brederode StudentRecruitment'.

Laks

"De kracht van het bureau en waarom ik het graag doe", verteltLeo van Veen, "is dat `Veeneman en Brederode' studenten een kansbieden en `no strings attached' (zonder verplichtingen). Het is eenhele goede manier voor studenten om een sollicitatie te oefenen.`Veeneman en Brederode' geeft een objectief beeld van jepersoonlijkheid en adviseert over de sterke en zwakke kantendaarvan.En ze bieden wellicht ingang tot één van hunklanten, met name grote multinationals. De student kan er alleenmaar op vooruitgaan. Ik zie het ook als promotie van de Utrechtsestudent. Die heeft namelijk niet zo'n goede naam bij hetbedrijfsleven en staat te boek als 'laks'.

"Je zoekt naar enthousiaste gemotiveerde studenten die naast hunstudie interessante nevenactiviteiten verrichten", beschrijft Leovan Veen het profiel van de student waarnaar hij in zijn circuit opzoek is. "Het gaat niet om mensen die binnen vier jaar afstuderenmet goede cijfers en nog thuis wonen. Dat is voor de arbeidsmarktniet zo positief. Je moet vaardigheden hebben ontwikkeld, sociaalzijn én communicatief. Je moet iets naast je studie hebbengedaan, binnen een studentenvereniging of sportclub. Het gaat eromhoe jij als persoon in een bestuur functioneert. Maar het zijn geenzes puntjes op een checklist die je afgaat. De indruk die ik vaniemand heb is uiteindelijk doorslaggevend. Je moet de mensen welkennen die je voordraagt, weten hoe iemand `s avonds aan de baris."

Anonimiteit

In dit circuit spreekt men over een student als `high potential'ook wel `hipo' genoemd. De hipo is jonger dan 26 jaar, studeertsnel, onderneemt veel activiteiten naast zijn studie en isbetrokken bij het studentenleven in zijn omgeving. Zelf heeft Leovan Veen het afgelopen jaar ongeveer veertig studenten voorgedragendie aan dit profiel voldoen.

Voordat hij toppers voordraagt in Wassenaar overlegt Van Veeneerst met de studenten. "Ik leg dan uit dat ik als spotter indienst ben voor een wervingsbureau en hem of haar daar voor eengesprek zou kunnen aanbevelen, mits ze daarin geïnteresseerdwaren." Overleg vooraf vindt in de regel echter niet plaats. "Overhet algemeen wordt de student direct in Wassenaar voorgedragen envervolgens krijgt een uitnodiging voor een gesprek toegestuurd",vertelt Van Veen. "De meeste spotters willen niet bekend staan omhun spotterschap en blijven in de anonimiteit. Je wilt liever nietdat mensen je door een andere bril gaan bekijken, maar ik wil zoniet werken. Bovendien: een echte topper zal nooit reageren op eenbrief die ongevraagd op zijn deurmat valt."

Staat er nog iets tegenover het spotten in de trant van: 'Ik doeiets voor jou en dan doe jij iets voor mij'?

"Ik heb daar niets van gemerkt", aldus Van Veen. "De mensen dieik heb voorgedragen spreken daar verder ook niet over. Het gaat omhele gevoelige dingen die niemand aan de grote klok wil hangen.Daarbij is het aantal mensen dat via zo'n bureau uiteindelijk eenbaan krijgt in de wereld vrij laag; die zouden het wellicht ook opeigen kracht wel redden."

Leo van Veen was het afgelopen jaar één van de vierspotters die in Utrecht rondkeken voor het wervingsbureau uitWassenaar. Hij werd zelf een jaar geleden gespot. "Eenvriendinnetje dat bij `Veeneman/Brederode Student Recruitment' opgesprek was gaf mij op. Het is samen met KPMG Ebbinge en Smeets& Partners één van de drie top-wervingsbureaus inNederland."

Van de veertig studenten die hij voordroeg moet er nog eenaantal op gesprek komen in Wassenaar, maar het leeuwendeel (75procent) is in het bestand van `Veeneman/Brederode StudentRecruitment' gekomen. Inmiddels heeft Van Veen zijn bul gehaald endaarmee is hij uit het circuit. Binnenkort draagt hij zijnspotterschap over.

Kim Heerema

Om redenen van privacy is de naam Van Veengefingeerd.