SSH-complexen in de race voor sneller internet

Omdat nog waarschijnlijk twee of drie andere universiteiten inde race zijn voor de subsidie, wil P. Schelleman van hetuniversitair strategisch programma voor nog niet kwijt hoe snel deverbinding precies zal zijn en wat het de studenten gaat kosten."De subsidie gaat naar de universiteit met het beste voorstel. Deselectie vindt plaats op basis van de prijs, de technologie en desnelheid van de verbinding. Als ik nu precies zeg wat wij gaanvoorstellen, geef ik andere universiteiten nog de kans hun plan aante passen."

Wat Schelleman kan zeggen is dat het netwerk sneller zal zijndan het systeem dat nu op de universiteit wordt gebruikt. "Als hetallemaal lukt, krijgen studenten het beste wat nu op de markt is."De subsidie van de overheid is met name nodig om het geavanceerdenetwerk betaalbaar te houden voor studenten. De prijs wordtnamelijk gedeeltelijk doorberekend in de servicekosten van dehuur.

Schelleman verwacht dat de overheid in november zal besluitenwelke universiteit de subsidie krijgt. "Als dat gunstig uitvalt,zal de aanleg van het netwerk per december dit jaar beginnen."

De universiteit, de Hogeschool van Utrecht en de StichtingSociale Huisvesting zijn al langere tijd bezig om op alleSSH-complexen snelle internetverbindingen te krijgen. Omdat deoverheid wil dat twintig procent van alle studenten in 2003 zo'nverbinding heeft, steekt zij er al jaren geld in. Vanaf 1998 wordtop de Warande in Zeist gexperimenteerd met internet viatelefoonlijnen en op het IBB met casema. "Deze systemen zijn nietgeavanceerd genoeg meer, dus moesten we kijken naar nieuweretechnologie", zegt Schelleman. "Twee jaar geleden was het netwerkdat we nu onderzoeken nog niet eens op de markt te krijgen."

Het grootste probleem, is dat alleen studenten toegang mogenhebben tot het door de universiteit gesubsidieerde netwerk SURFNET.Vijftien procent van de inwoners op de SSH-complexen is echter geenstudent. "Voor de eerdere experimenten wilde de universiteit ookbest aan niet-studenten subsidie geven, maar dat kan niet voor ditpermanent netwerk", zegt Schelleman. Omdat de SSH al haar huurdershetzelfde wil aanbieden, moest er voor de niet-studenten eenvergelijkbare verbinding worden gezocht. Nu dat via commercileproviders geregeld is, rest er voor Schelleman niets anders dan hetafwachten van de subsidie-aanvraag. "Als we dat miljoen nietkrijgen, kan het plan alsnog doorgaan maar dan wordt het welkritisch. Met name de SSH moet dan gaan kijken of het betaalbaarblijft."

CH