'SSH schendt privacy buitenlandse studenten'

Uit een door het U-blad gehouden enquete onder 150 buitenlandsestudenten in SSH-panden blijkt dat 51,8 procent van deondervraagden het wekelijkse bezoek van de SSH storend vindt. Zijklagen erover dat zij worden aangetast in hun privacy omdat deSSH-medewerkers vaak zonder aan te kloppen of aan te bellen hunstudentenhuis betreden.

Volgens voorlichter Coby de Vries van de SSH zijn de wekelijksebezoeken bedoeld als extra service voor buitenlandse gasten. Zijkunnen dan bijvoorbeeld vragen stellen, technische klachten meldenof vragen om opwaardering van hun telefoontegoed. Advocaat Ruersstelt echter dat deze omgang van de SSH met haar buitenlandsebewoners niet door de beugel kan. "Wat er ook gebeurt, deverhuurder heeft nooit het recht om zomaar bij je binnen te vallen.Een woning heeft niet voor niets een slot op de voordeur. Iedereendie er niet woont, heeft er niets te zoeken. Het recht van deverhuurder houdt op, waar de privacy van de huurder begint".

Studenten hebben volgens Ruers zelfs het recht om de deurhelemaal niet te openen, bijvoorbeeld als ze geen zin hebben inbezoek. "Ik kan me best voorstellen dat ik, als ik doodziek in bedlig, geen behoefte heb aan mensen over de vloer." Volgens deUtrechtse advocaat mag de SSH wel wekelijks op bezoek komen, maardan uitsluitend in overleg met de bewoners. "Ze mogen bij de SSHbest de regel opstellen om wekelijks langs te komen, maar ze mogenniet zomaar een woning betreden."

Een SSH-medewerker die veel van dergelijke bezoeken aflegt, zietgeen andere oplossing. "Ik zou wel om zeven uur 's ochtends kunnenaanbellen als ik zeker weet dat iedereen thuis is, maar ik denkniet dat veel gasten daar blij mee zouden zijn. Ook een vasttijdstip aangeven waarop ik langskom, is niet te doen, want soms iseen bezoek aan het ene adres urgenter dan aan het andere."

De betreffende SSH-medewerker vindt overigens dat debuitenlandse studenten van tevoren goed ingelicht worden. "Ze wetendat ik altijd binnenkom op een bepaald dagdeel. Op de Cambridgelaanis dat bijvoorbeeld iedere dinsdagochtend."

RP

Zie ook het artikel 'Buitenlandse student huurtliever ongemeubileerde kamer' (Achtergrond)