Statistiek-onderwijsproject mislukt

De zeven faculteiten (Biologie, Farmacie, Diergeneeskunde,Geneeskunde, Letteren, Ruimtelijk Wetenschappen, en SocialeWetenschappen) hadden geconstateerd dat het in hunstatistiekonderwijs ontbrak aan voldoende oefenmogelijkheden voorstudenten. Een gezamenlijk te ontwikkelen programma moest dat mancoverhelpen. Docenten uit de verschillende faculteiten zoudentutorials, interactieve oefeningen, zelftoetsen en cases op hunvakgebied maken. Daarnaast zou het toen nog universitairecomputerbedrijf ACCU software ontwikkelen, waarmee studenten alshet ware door de stof heen konden worden geloodst.

Aanvankelijk leek de gang er zo goed in te zitten dat uitgeverWolters-Noordhoff besloot aan te haken. De hoop van deinitiatiefnemers was dat zij het programma commercieel konden gaanexploiteren, zodat het onderhoud uit de royalties kon wordenbetaald. In de zomer van 2000 werd echter duidelijk dat de zaken erslecht voorstonden. De deelnemende docenten bleken op een enkeleuitzondering na zo weinig ervaring met nieuwe media te hebben datzij er niet in slaagden om het gevraagde materiaal te leveren.Tegelijkertijd werd duidelijk dat de door het ACCU geproduceerdesoftware onvoldoende kwaliteit had voor het commercile product datde initiatiefnemers voor ogen hadden.

Eind vorig jaar constateerde het inderhaast in de arm genomenadviesbureau Anna van Poucke dat het het project eigenlijk van meetaf aan had ontbroken aan professioneel management. Volgens deadviseurs moet er nog zoveel gebeuren om een acceptabel eindproductte maken dat het op dit moment resterende bedrag van een paar tondaarvoor volstrekt onvoldoende is. Na rijp beraad nam de stuurgroepvan het project daarom drie weken geleden het besluit om de zaak afte blazen. Wel wil zij, volgens stuurgroep-voorzitter Henk Herwig,nog proberen om met het al aangeleverde materiaal een bescheideneren minder ambitieuze versie van COSO te produceren.

EH