Studente diergeneeskunde daagt beroepscollege voor rechter

De rechtszaak in Den Haag vormt een nieuwe episode in een almeer dan een jaar slepend conflict tussen de studente en defaculteit Diergeneeskunde. Achtergrond van de problemen is degroeiende weerzin van Van Weezel Errens tegen de rol van de veeartsals verlengstuk van de vleesverwerkende industrie. Na een stage ineen slachthuis besloot ze anderhalf jaar geleden te stoppen met hetreguliere studieprogramma en te kiezen voor de mogelijkheid van eenvrij doctoraal met de nadruk op ethische aspecten van de mens-dierrelatie met name gericht op dopingproblemen in de paardensport. Defacultaire examencommissie weigerde echter om dit late verzoek toteen programma-switch in behandeling te nemen.

In juni 2000 veroordeelde het college van beroep voor de examensvan de Utrechtse universiteit deze weigerachtigheid en beval defaculteit om het door de studente ingediende vakkenpakket serieuste beoordelen. De examencommissie deed dit, maar sprak vervolgenshaar veto uit omdat het door Van Weezel Errens samengestelde pakketin haar ogen niet evenwichtig genoeg was. Steen des aanstootsvormden de twee al door de studente behaalde basisvakken'verloskunde' en 'klinische diagnostiek' die volgens de faculteitzozeer zijn toegesneden op het beroep van dierenarts dat zij nietgeschikt zijn voor een vrij doctoraal.

Omdat een beroep tegen dit besluit door het beroepscollege werdafgewezen, stapte Van Weezel Errens deze week ten einde raad naarde rechter. Zij eist niet alleen dat haar vakkenpakket wordtgoedgekeurd, maar ook dat de faculteit een vast 'format' voor hetvrije doctoraal opstelt met een aantal basiscriteria waaraan zo'nprogramma dient te voldoen.

Naar verwachting zal de rechtbank over ongeveer zes wekenuitspraak doen.

EH