Studenten niet voorbereid op brand

"Nu, na Volendam, roep ik dat het een goed idee is om studentenook op te leiden tot bedrijfshulpverlener en aan het begin van hetonderwijsjaar voorlichting te geven over deveiligheidsmaatregelen", zegt W. Welling hoofd huisvesting van defaculteit Rechten.

De universiteit heeft wel een calamiteitenplan dat na enigzoeken op Internet te vinden is. Het plan is echter geheel gerichtop medewerkers en niet op studenten. Als er alarm is geslagen,komen de bedrijfshulpverleners in actie. Dit zijn speciaalopgeleide medewerkers die als eerste taak hebben om mens en dier inveiligheid te brengen. Zij worden bijgestaan door FBU-security vande UU. Daarna moeten de professionele hulpverleners ter plaatsezijn.

De veiligheid van gebouwen wordt regelmatig gecontroleerd. Degebouwbeheerder en bedrijfshulpverleners kijken bijvoorbeeld of debrandblussers op hun plek hangen en of vluchtwegen niet zijngeblokkeerd. Ook wordt er zo nu en dan een oefening uitgeschreven.Tot nog toe zijn die kleinschalig geweest en voornamelijk alleenvoor medewerkers.

De zestien panden van de Rechtenfaculteit worden momenteelonderworpen aan een grootschalige inspectie in het kader van hetnieuwe vergunningenbeleid van de gemeente. Waar nodig wordenmaterialen vervangen en brandtrappen en dergelijke aangebracht.Welling van Rechten ziet het grootste gevaar echter in deavonduren. "Op Janskerkhof zitten dan zo'n driehonderd studenten,een paar docenten en een huismeester. Meestal is alleen dehuismeester bhv'er, maar in zijn eentje kan hij natuurlijk nietveel doen."

Risico-inventariseerder bij Letteren H. van den Heuvel hoopt datde studenten de felgele bordjes zullen lezen die overal aan demuren hangen. Hierop staat het alarmnummer 4444 en de namen vanenkele EHBO'ers. Oefeningen met het ontruimen van collegezalenvindt hij een goed idee, maar dat ligt heel gevoelig. "Docentenhebben het niet graag dat we hun college of een tentamenverstoren."

Het centrumgebied van De Uithof is wat gemakkelijker quaveiligheid = de panden zijn nieuwer, ruimer en een aantal gebouwenis uitgerust met sprinklers die sproeien als de temperatuur oploopttot 79 graden Celsius. Volgens gebouwbeheerder C. Noordhof staat deveiligheid hoog op de prioriteitenlijst. Ook op De Uithof oefenende bedrijfshulpverleners regelmatig. Hier zijn weleens studentenbij betrokken geweest "omdat we De Uitwijk en het Studenten ServiceCentrum hebben ontruimd. We denken er nu aan iemand van De Uitwijkook op te leiden tot bedrijfshulpverlener."

GK

'Ik zou niet weten wat ik moest doen'

"Normaal verdwaal ik al in het Trans-gebouw. In eenpanieksituatie is het hier helemaal niet meer te overzien." StudentNederlands Bjorn Koot zit te werken aan een tafel in de kantine vanTrans 10 die nota bene pal voor een nooduitgang staat. Toch denktze dat het met de brandveiligheid wel in orde zal zijn. "Als ikhier eens rondkijk, zie ik zo al twee nooduitgangen."

De situatie in het oude gebouw in de binnenstad is verre vanideaal; smalle gangen, wenteltrappen, gangen die verschillendeniveaus hebben, en alles van hout. "Volgens mij kom je dat gebouwniet uit als daar brand uitbreekt. Eerst moet je vijf gangen dooren twee trappen af", zegt Simone Wessels.

Annemarie Teuns let sinds de ramp in Volendam inuitgaansgelegenheden wel op de vluchtwegen, maar over debrandveiligheid en de vluchtwegen van de universiteitsgebouwendenkt ze niet na.

Ook Joser Hofman heeft binnen het Letterengebouw geen onveiliggevoel. Maar, zegt hij = "Ik zou niet weten wat ik moet doen alshier brand uitbreekt. Daar heb ik nooit over nagedacht." CatherijneVerhoeven zou in geval van brand naar de hoofdingang rennen. "Jehele leven zie je al van die groene bordjes met witte letters, maarvolgens mij zitten de meeste nooddeuren op slot."

MK