Studenten op straat na controle Chang

<ASCII-MAC>

De gemeente Utrecht maakt inmiddels serieus jacht op huisjesmelkster Betty Chang. Sinds haar uitverkiezing zijn er vijf panden van Chang gecontroleerd op brandveiligheid en onderhoud. Geen pand voldeed aan de voorschriften. Hierdoor raakten zeven studenten hun kamer kwijt. De gemeente gaat nu de overige 33 Chang-huizen controleren.

P, een 21-jarige student aan de Hogeschool Utrecht die graag anoniem wil blijven, woonde in één van de vijf gecontroleerde panden en werd gedwongen zijn kamer op te geven. Hij vertelt dat de brandweer op maandag 5 februari langskwam voor een controle. Het pand bleek niet te voldoen aan de brandveiligheidseisen voor een huis met zeven bewoners.

Op dinsdag plofte er een brief van de gemeente op de mat dat twee bewoners het huis voor vier uur 's middags moesten verlaten.

P. woonde in één van de meest onveilige kamers en had dus maar een paar uur de tijd om zijn kamer te ontruimen: "De gemeente kon niets voor me betekenen. Ze hebben me geen vervangende woonruimte aangeboden. Chang moest maar voor een oplossing zorgen."

Die ochtend kwam Chang langs. Haar wachtte een boete van 12.500 euro als er na vier uur nog meer dan vijf mensen in dat huis zouden wonen. P. kreeg van haar een kamer van een huisgenoot die naar Den Haag zou zijn verhuisd. De andere boventallige huisgenoot kreeg een kamer in een ander pand van Chang.

P. had echter pech. De verhuisde huisgenoot bleek pas later in de maand te gaan verhuizen. Na twee dagen logeren bij vrienden besloot P. de gemeente in de schakelen. Die gaven Chang een proces verbaal omdat er officieel nog steeds zes huurders op het adres stonden ingeschreven. Ondertussen kon P. iets regelen met zijn huisgenoot die naar Den Haag gaat.

Wanneer een huurder op straat komt te staan, vanwege nalatigheid van de huisbaas, behoort de huiseigenaar voor vervangende woonruimte te zorgen. Zes van de zeven studenten die op straat kwamen te staan na de gemeentelijke controle zijn ook door Chang geherhuisvest. Een zevende bewoner had zelf al een andere kamer gevonden. De gemeente Utrecht zegt echter in het 'geval Chang' bij te springen. Als bij de komende controles weer studenten op straat komen te staan, zorgen zij - op kosten van Chang - voor vervangende woonruimte. Volgens gemeentewoordvoerder Peter Smit is dat ook gebeurd bij deze eerste zeven, maar werd dat uit de publiciteit gehouden vanwege het lopende onderzoek tegen Chang. Volgens P. klopt dit dus niet en ook Mark Lagewaard, voorzitter van USF Studentenbelangen zegt: "We hebben een aantal studenten gesproken, maar die heb ik er niet over gehoord. En ook de gemeente zelf heeft tegen ons beweerd 'daar in principe niets aan te doen'."

P. heeft voor Chang geen "goed woord" meer over en is naarstig op zoek naar een nieuwe kamer. De gemeente verwijt hij niet zoveel. Hij is van mening dat ze gehandeld heeft via de wet. "Hopelijk wordt Chang nu echt aangepakt. Dat ik hier onder andere het slachtoffer van ben geworden, neem ik voor lief."