'Studenten willen het liefst recht onder de Dom wonen'

"Ik ken mensen die al twintig jaar in een SSH-complex wonen.Schandalig! Veel studenten weten dat er lange wachtlijsten zijn,maar schrijven zich toch niet in bij de woonservice. Dat vind ikgewoon dom", zo verwoordt studente Evelyn Ersanilli haar meningover de stelling 'je moet binnen twee jaar na je afstuderen van jestudentenkamer af'. Veel studenten delen die mening. Maar bewonervan een studentenhuis A. Bletterman maakt een kanttekening: "Alsdie regel zou worden ingevoerd, ontstaat er een nieuweprobleemgroep, namelijke dakloze academici! Waar moeten die mensenheen, als er voor starterswoningen een wachtlijst van hier totTokio is?"

Uit de 4191 hits op de site blijkt dat jongeren en studentenzich behoorlijk druk maken over de huisvesting. Arianne Broere vande afdeling wonen van de gemeente: "We kregen op deze site veelmeer reacties dan we hadden verwacht. Daaruit blijkt wel dathuisvesting voor jongeren echt een probleem is."

Op de site vulden 178 studenten de enquete in over hunwoonsituatie en woonwensen. De populairste wijk onder studenten isde binnenstad. Op afstand de minst geliefde wijk is Overvecht,gevolgd door Zuilen en Kanaleneiland. Volgens Broere van deafdeling wonen van de gemeente viel deze uitkomst te verwachten."Alle studenten willen het liefst recht onder de Dom wonen, maardat gaat natuurlijk niet."

Uit de enquete bleek verder dat meer dan vijftig procent van destudenten in een studentenhuis woont, meestal tot tevredenheid. Welgeeft een groot deel van de studenten aan dat ze op termijneigenlijk liever een eigen douche, wc en keuken zouden willenhebben. Een koopwoning ziet vrijwel geen enkele student of jongereals optie.

Ondanks het nijpende woningtekort staat nog altijd bijna twintigprocent van de studenten nergens ingeschreven. Meer dan veertigprocent van de studenten staat echter zowel bij de SSH alsWoningNet op de wachtlijst. Kamerbemiddelingsbureaus zijn vanwegehet commercile karakter minder populair.

De uitkomsten van de stellingen en de enquete zullen volgensBroere worden meegenomen in de nota jongerenhuisvesting die degemeente eind april af moet hebben.

CH

De uitslagen van de enquete zijn binnenkort ookte zien op http://www.utrecht.nl/jongerenhuisvesting.In het glazen paviljoen op het Domplein organiseertstudentenvakbond USF vandaag (donderdag 29 maart 2001) van 16.00tot 18.00 uur een debat over studentenhuisvesting.