Studenten zijn best financieel bewust

De gemiddelde leeftijd van de 500 ondervraagden bedraagt 20,5 jaar. Van deze groep gaf 64% aan nooit rood te staan. Ook een aanvullende lening afsluiten bij de IB-Groep gebeurt slechts uit noodzaak. 65% maakt geen gebruik van deze mogelijkheid.

Naast hun uitgaven voor vaste lasten (huur, licht, gas en water en collegegeld) geven studenten 250 euro per maand uit. De drie hoogste uitgaven van de student zijn ‘studie’ (16%), ‘verzekeringen’ (14%) en ‘wonen’ (14%). De gemiddelde student heeft een inkomen van 740, 38 euro per maand (bron:Nibud).

Sinds 1 januari 2007 kunnen mensen met een laag inkomen moeilijker consumptief krediet krijgen. Studenten vallen ook in deze zogenaamde risicogroep. Vanwege hun lage inkomen vragen veel studenten een aanvullende lening aan om zo hun laptop, wintersport of studieboeken te financieren. Studenten.net vroeg zich af of studenten eigenlijk wel een risicogroep vormen en of zij inderdaad buitensporig lenen.

Bron: www.studenten.net

TL