Studieschulden hoger en moeilijker inbaar

Dat signaleert de Informatie Beheer Groep in haar jaarverslag over 2006. Vier jaar geleden werd 89 procent van de langlopende studieschulden zonder tussenkomst van een deurwaarder geïnd. In 2006 lukte dat nog maar in 86 procent van de gevallen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de minder gunstige economische conjunctuur daarbij een rol speelde, maar dat dit ook een effect is van de prestatiebeursmaatregelen die sinds 1997 zijn genomen. Die leiden tot hogere schulden en die worden volgens de IB-Groep slechter terugbetaald.

Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat de gemiddelde studieschuld per student in drie jaar tijd met 29 procent is gestegen: van 6200 euro in 2003 naar 8000 in 2006.

Uit het jaarverslag blijkt overigens dat ‘Groningen’ vorig jaar minder klachten kreeg, die bovendien minder vaak gegrond bleken.

(HOP)