Studium Generale organiseert extra ‘Joran’-lezingen

Voor de eerste lezing is uitgenodigd de psycholoog prof.dr. Willem Albert Wagenaar, emeritus Universiteitshoogleraar in Utrecht, en bekend als getuige-deskundige in meer dan duizend rechtszaken. Hij zal zijn licht laten schijnen over de vraag of Joran — zoals uitgezonden in het druk bekeken programma van Peter R. de Vries — eigenlijk wel een echte bekentenis heeft afgelegd?

Aansluitend spreekt prof.dr. Chrisje Brants, hoogleraar strafrecht aan de Universiteit Utrecht, over de media-aandacht die strafrechtzaken als die van Joran van der Sloot genereren.

Ook het Ublad besteedt in zijn editie van morgen aandacht aan het soort journalistiek van Peter R. de Vries. De Utrechtse strafrechsdeskundige Joep Lindeman is daarvan niet erg gecharmeerd: “De kans lijkt me groot dat de rechter zal zeggen: dit materiaal is verkregen op grond van zo'n flagrante schending van zijn privacy dat ik het niet wil gebruiken”, meent Lindeman. “Ik vind dat met name door de tv-uitzending alle geldende normen in onze rechtsstaat met voeten zijn getreden.”

Of de lezers het al dan niet met deze stellingname eens zijn, kunnen ze laten weten via de poll op deze site.

AH

Studium Generale, tussen 13:00 - 15:00 uur in de Boothzaal van de UB, De Uithof