Taskforce publiciteit

Hoog tijd om wat te doen aan die publicitaire windstilte vondook het faculteitsbestuur dat wel brood zag in een actie om hetingeslapen Utrechtse imago wat op te krikken. Vandaar dat onlangseen FRW Promoteam is opgericht dat de medewerkers wat meer op dehuid zal gaan zitten. De wetenschapskaternen en de opiniepagina'svan de grote dagbladen vormen het eerste doelwit van de nieuwetaskforce, maar ook in opiniebladen en op radio en televisie moetende Utrechtse geografen meer van zich laten horen. Twee leden vanhet promoteam, die daarvoor van de faculteit ongeveer een dag perweek krijgen, zullen de komende maanden alle onderzoekers bezoekenom met hen de publicitaire mogelijkheden op een rijtje te zetten.Ook houden zij zich beschikbaar voor het schrijven of redigeren vanjournalistieke artikelen voor diegenen die geen al te vlotte penhebben.

Initiatiefnemer Ton van Rietbergen, columnist van zowel hetU-blad als het Utrechts Nieuwsblad, ziet grote mogelijkheden voorhet initiatief, zeker als de faculteit bereid zou zijn om er ietstegenover te zetten. "We denken er overom iedereen die in de krantkomt een goede fles wijn cadeau te doen, al moet je natuurlijk weleen grens trekken bij idioten die elke twee weken een column oversport schrijven. Maar als een medewerker iets prikkelends zegt overeen geografisch onderwerp, dan mag daar wat mij betreft best ietsleuks tegenover staan."

De afgelopen twee weken is Van Rietbergen overigens even aan hettwijfelen gebracht over het nut van zijn initiatief. "We haddenonze plannen nog niet op papier staan of het ging mis in de Alpen.Ik heb nog nooit in zo korte tijd zoveel Utrechtse fysischgeografen in de krant zien staan."

EH