Tevredenheid over opsplitsen eerstejaars Psychologie

Psychologie nam vorig jaar maatregelen, nadat de opleiding ernstige problemen had gekregen door haar eigen populariteit. Zo mogen er nu nog maar vijfhonderd studenten beginnen aan de opleiding en worden de eerstejaars verdeeld in zogenoemde 'freshmencolleges' van elk honderd studenten. Deze colleges zijn vervolgens weer onderverdeeld in vaste werkgroepen van zo'n 25 studenten met elk een vast team docenten. Op deze manier probeert de massale studie persoonlijker te worden.

Voor de evaluatie hebben zowel alle eerstejaars van 2006-2007 en de betrokken docenten een vragenlijst gekregen. De algehele conclusie is: tevredenheid met nog enkele verbeterpunten. Grote waardering is er onder studenten voor de kleine afstand tot de docent en de vrij gemakkelijke wijze waarop zij hun medestudenten kunnen leren kennen. Desondanks blijkt uit de antwoorden van studenten dat deze de kleinschaligheid in de praktijk maar net een voldoende geven. Dit komt waarschijnlijk, zo denkt Susan te Pas van Psychologie, doordat de eerstejaars de opleiding alleen kunnen vergelijken met de middelbare school. De studenten onderstrepen volgens haar het doel van de colleges wel volledig.

De opleiding wil het stelsel dit jaar nog grondiger evalueren. Er zal dan ook een vergelijking gemaakt worden met de opleiding Rechten die eveneens met een colleges werkt.

GK