Tilburg pleit voor 'bindend doceeradvies'

UvT-Studentenfractie SAM zocht deze week het nieuws met de plannen. “Het onderwijs moet in het zonlicht”, aldus voorzitter Annelies Schellekens afgelopen week in universiteitskrant Univers. Volgens haar komt het te vaak voor dat colleges die begonnen met 150 studenten na de pauze nog maar tien toehoorders hebben, omdat docenten een saai betoog houden.

Om dit te beteugelen, moeten docenten worden onderworpen aan een ‘bindend doceeradvies’. Slechte docenten worden verplicht bijgespijkerd en mogen zich pas dan voor de collegebanken revancheren.

Vorig jaar kwam uit de u-raad van de Universiteit Twente al een vergelijkbaar plan, al spitste dat zich vooral toe op het vaak belabberde Engels dat professoren en docenten spreken. Het bindend doceeradvies werd al in 1997 gelanceerd door studentenbond LSVb, die er voor lobbyde bij toenmalig onderwijsminister Jo Ritzen.

HOP