Trilvest wordt nieuwe TomTom

Wie een auto of een vliegtuig bestuurt, moet op honderd dingen tegelijk letten. Al die indrukken komen binnen via de ogen en de oren. Van Erp heeft het trilvest ontworpen om de overbelasting van deze zintuigen en van de hersenen van bestuurders te verminderen. Met een aantal experimenten heeft hij onderzocht of het zogenaamde tactiele display automobilisten en piloten minder belast en hun prestaties verbetert.

Uit het onderzoek bleek dat als bestuurders een trilvest aandoen, de belasting van hun oren en ogen afneemt. In plaats van naar hun navigatiesysteem te moeten luisteren en kijken, krijgen zij nu richtingaanwijzingen via het vest dat ze aanhebben. In het trilvest zitten, verspreid over borst en rug, een heleboel trilelementjes. Moet je naar rechts, dan begint aan de rechterkant zo'n elementje te trillen. Uit het onderzoek blijkt dat bestuurders precies kunnen voelen waar op hun lichaam de trilling zich voordoet en dat ze vervolgens ook goed kunnen interpreteren welke richting daarbij hoort. Bestuurders blijken sneller te reageren op hun trilvest dan op een visueel GPS. In situaties zoals in een helikopter waarbij er nog een heleboel andere trillingen aanwezig zijn, pikt de bestuurder de navigatietrillingen ook goed op.

Naast het verminderen van de zintuiglijke overbelasting heeft Van Erp onderzocht of het trilvest de cognitieve overbelasting van de bestuurder kan verminderen. Dat bleek zo te zijn: bestuurders reageren intuïtief op de schokjes die ze via het vest krijgen. Doordat ze uit reactie handelen, wordt er minder druk gelegd op de hersenen waardoor die meer tijd hebben om de informatie die op andere manieren aangeboden wordt te verwerken. Van Erp heeft dit onderzocht in een experiment waarbij mensen met een hoge werkbelasting bepaalde route-informatie moesten opvolgen. De groep die de informatie via een trilvest kreeg, presteerde beter en ervoer de rit als meer ontspannen dan de groep die de reisinformatie via een visueel display te zien kreeg.

Naast het navigeren kan het tactiele display ook helpen bij het oriënteren. Dit is vooral belangrijk voor piloten en duikers. Ook hierbij blijkt het trilvest een adequate manier om de informatie te ontvangen, aldus Van Erp die afgelopen maandag promoveerde op zijn proefschrift Tactiele displays voor navigatie en orientatie: perceptie en gedrag.

IR