Twee Utrechtse chemici in top citatie ranglijst

De recent gepubliceerde lijst is gebaseerd op The Essential Science Indicators. Deze indicatoren geven onderzoekers de mogelijkheid om doorlopende, kwantitatieve analyses van onderzoeksprestaties uit te voeren en trends in de wetenschap op te sporen. Spek neemt op de lijst de negende plaats in met 11.514 citaties van 592 artikelen van zijn hand.

Hoewel Gros twaalf plaatsen lager staat genoteerd is zijn gemiddelde citatiescore indrukwekkend. Zijn 47 artikelen uit de afgelopen tien jaar werden 9767 maal geciteerd, een frequentie van bijna 208 maal per artikel. Op de top honderd komen nog vijf Nederlandse onderzoekers voor, te weten Raj Pannu (Universiteit Leiden), Bert Meijer (Technische Universiteit Eindhoven), David Reinhoudt (Universiteit Twente), Ben Feringa (Rijksuniversiteit Groningen) en Evert-Jan Baerends (Vrije Universiteit van Amsterdam).

EH