U-raad kiest voor beslotenheid

Centraal in de al enige tijd lopende discussie over deopenbaarheid van het vooroverleg stond de vraag naar de status vandit overleg. Voor een meerderheid van de studenten gaat het in hetvooroverleg om het afstemmen van de meningen van studenten enpersoneelsleden. Daarbij kan soms sprake zijn van het bepalen vaneen gezamenlijke strategie in de discussie met het college vanbestuur en volgens student Lucas Rijckmans zou het dus vreemd zijnals het college van bestuur daar bij aanwezig was. "In de openbarevergadering na het vooroverleg begint het pas", zei het nieuweraadslid met een dreigende blik in de richting van het college.

De studenten van Oeps pleitten samen met een meerderheid van depersoneelsfractie juist vóór openbaarheid, waarop ookcollegevoorzitter Veldhuis eerder had aangedrongen. "Openbaarheidligt in de lijn van de manier waarop wij in deze universiteit hetdebat willen voeren", aldus de voorzitter, die werd bijgevallendoor raadslid dr. André Manders. "In het verleden stondenstudenten altijd op de bres voor openbaarheid. Het is merkwaardigom te merken dat het nu juist de studenten zijn die opteren voorbeslotenheid met alle risico dat er een sfeer zal ontstaan vanachterkamertjes geklets."

EH

Zie ook het Redactioneel.