Uitzendkrachten aan de UU: 'Prima ervaring voor verdere ontwikkeling'

Uitzendkrachten aan de UU: 'Prima ervaring voor verdereontwikkeling'

Marijn Oudheusden (26) en Frauke van Iperen (26),uitzenddocenten bij Sociale Wetenschappen.

Ruim een jaar geleden afgestudeerd aan de faculteit SocialeWetenschappen, een werkervaring rijker en op zoek naar een echtleuke baan. Ter overbrugging geven beiden nu een trimester les aaneerstejaars studenten. Zij verzorgen tot 1 januari 'Inleidingsociale wetenschappen' voor de verschillende werkgroepen. MarijnOudheusden zat bij een instelling voor verstandelijk gehandicaptekinderen niet op zijn plek. Datzelfde gold voor Frauke van Iperen.Zij vond het niet boeiend genoeg als beleidsmedewerker bij eeninstelling voor sociale verzekeringen. Via een paar oude contactenbij de universiteit kwam de tijdelijke docentenbaan als geroepen.Ze hadden een week om de lessen voor te bereiden. Van Iperen: "Heelleuk om weer eens met de stof bezig te zijn. Bovendien ontdek ik zoof het me lukt om informatie goed over te brengen. Uiteindelijk wilik immers bij een adviesbureau terechtkomen." Ook voor Oudheusdenis het lesgeven een tussenstap. "Ik wil me ontwikkelen als trainer.Nou, dan kan ik hier prima ervaring opdoen."

De twee docenten werken via Randstad. Maar dat vinden ze geenprobleem. Oudheusden houdt niet van werkbriefjes invullen, maar iswel blij met de flexibele betaling. "In het contract staat 360 uur.Hoewel ik gemiddeld geen hele week bezig ben kan ik wel 40 uur perweek declareren. Dan heb je een andere week wat minder maar het iswel handig om af en toe een dip op te kunnen vangen. Frauke vanIperen is heel tevreden over haar uurloon. "Maar voorbereiding ennakijken kost gemiddeld tien uur extra in de week. Dat heb ik ergraag voor over."

De jonge docenten kunnen hun uitzendbaan niet vergelijken meteen vaste baan. Het was opvallend dat ze hun eigen werkplek moestenregelen: een bureau, een pc en emailadres. Ook is de begeleidingvoor tijdelijke docenten niet formeel geregeld. Daarvoor stappen zezelf op docenten af. Ze denken dat nieuwe vaste medewerkers hetniet zelfhoeven uit te zoeken.

Wally Regouin (28), medewerker Universitair StrategischProgramma (USP)

"Dankzij mijn uitzendwerk heb ik nu een wereldbaan. Hoe dat zokwam? Na mijn biologiestudie immuno-toxicologie hier in Utrechtging ik eind 1998 op reis: Thailand, Laos, Cambodja, Taiwan enJapan. Toen ik terugkwam ben ik meteen driftig gaan solliciteren.Maar met solliciteren krijg je een week niet gevuld. Dus na eenpaar dagen stierlijk vervelen gauw naar Randstad gerend. Daar zagik een administratieve baan bij het college van bestuur. Vraag maarof ze me willen hebben, morgen kan ik beginnen, heb ik geroepen.Beleid trok me altijd al aan. Zo liep ik stage bij het ministerievan VROM waar ik biologie en beleid goed kon combineren. En ik hadook al in het dagelijks bestuur van de faculteit gezeten. Aldusmocht ik opdraven als directiesecretaresse van Lieteke van VuchtThijssen. Na een week wilde een vaste secretaresse bij het USP wegen hebben we van baan geruild. Ik heb bij Communicatie enJuridische Zaken van USP drie weken de boel ondersteund en toenvroegen ze me voor de functie adviseur Onderwijs. Daar moest ikover nadenken omdat ik als denktankmedewerker ook terecht kon bijde Dierenbescherming. Maar de sfeer en de collega's gavenuiteindelijk de doorslag. Nu houd ik mij bezig met kwaliteitszorg,visitaties, inspecties, de docentenprijs en moet ik conferentiesorganiseren. In één woord: een wereldbaan."

Floortje Jansen (27), secretaresse sectie Biochemie van delipiden van de faculteit Scheikunde.

"Al tijdens mijn studie Keltische taal- en letterkunde heb ikvia verschillende uitbureaus gewerkt. In de horeca en alsstudentassistent. Bij veel bureaus zie je dat ze je met zo'n studieal snel in de bak onbemiddelbaar stoppen. Maar bij Randstad niet.Ze doen daar echt hun best. Als aio doorgaan was niet echt eenoptie. Er is er namelijk maar één in de opleiding en dieis al drie jaar bezig. En voor het buitenland krijg je voor slechtséén jaar een beurs. Dan ben je na vier jaar doctor en watdan? Omdat Randstad veel mensen aan de universiteit levert, heb ikme daar aangemeld. In het bedrijfsleven wil ik nooit meerterechtkomen: eenmaal bij een bank gewerkt en toen wasik definitiefgenezen. Bij de sectie heb ik een afwisselde baan: notuleren,archief bijhouden, brieven schrijven en lekker veel regelen. Ookinternationaal. Laatst mocht ik ook eens Engelse collegedictatenredigeren. Toch aardig voor een secretaresse, nietwaar? Na driemaanden uitzendwerk besloot ik te informeren naar mogelijkhedenvoor een vaste baan. Op de dag dat ik het wilde vragen vroeg mijnbaas het aan mij."

René de Bie