Uitzendkrachten aan de UU: Universiteit aantrekkelijk door informele cultuur

Uitzendkrachten aan de UU: Universiteit aantrekkelijk doorinformele cultuur

"Adverteren in regionale dagbladen levert nauwelijks reactiesop. Op een vacature voor een secretariaatsmedewerker reageerdenonlangs maar drie mensen", vertelt Anneke Heycop ten Ham,personeelsadviseur van de faculteit Scheikunde. Daarom slaat zedeze stap steeds vaker over en belt rechtstreeks met hetuitzendbureau. "De faculteit ziet Randstad dan ook als eenwervingsbureau voor secretaresses. Dit is geen bewust beleid maarhet pakt zo uit" vervolgt ze. "Bij Scheikunde treedt een groot deelvan de meestal administratieve uitzendkrachten in vaste dienst. Deuitzendkrachten zijn meestal (oud-)studenten."

Bij Sociale Wetenschappen ligt het anders. Daar gaat de wervingnog steeds via advertenties. Volgens personeelsfunctionaris MarijkeHoejenbos is de universiteit aantrekkelijk. "Je kunt op eenverjaardag met de universiteit als je werkgever goed voor de dagkomen. De werksfeer en de secundaire arbeidsvoorwaarden staan goedaangeschreven. En dat je bij de universiteit slechter betaald zouworden dan bij het bedrijfsleven is echt een mythe."

Uitzenddocent

Sociale Wetenschappen schakelt het uitzendbureau alleen in bijtijdelijke klussen. Ook wetenschappelijk personeel werkt opuitzendbasis. Hoejenbos: "Randstad zoekt dan niet, maar wij drageniemand voor, die we niet zelf in dienst willen nemen." De faculteitheeft weinig vacatures omdat het personeelsbestand moet inkrimpen.Toch moeten pieken worden opgevangen. Zo zijn er dit jaarplotseling driehonderd meer eerstejaars dan in 1998. "Eenuitzendkracht is weliswaar duurder, maar we hoeven geen wachtgelduit te keren. Overigens maakt het aandeel uitzenddocenten niet meerdan 1 procent van het totale wetenschappelijke personeelsbestanduit. En hebben we wel een aanstellingsgrond voor langere tijd, dankrijgt een kandidaat een tijdelijke aanstelling en recht opwachtgeld", aldus Hoejenbos.

Hoewel de meeste uitzenddocenten gedreven zijn, blijkt het nietaltijd gemakkelijk om het vak in korte tijd onder de knie tekrijgen. De meeste docenten zijn oud-studenten die het interessantvinden om eens aan deandere kant van de lessenaar te staan. Datmotiveert om extra tijd in de voorbereiding te steken. Maar omdatde inleidingen vaak zo breed zijn, is er altijd wel iets wat dedocent mist. Dan moet je wel goed kunnen doorverwijzen en navragen.Hoewel de uitzenddocenten hulp van de vaste krachten krijgen,vragen vaste docenten zich af of het fenomeen van de uitzenddocentbijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.

Meldpunt

Van de centrale diensten is de Universiteitsbibliotheek eengrootgebruiker van uitzendkrachten. Ieder jaar vult de bibliotheektussen de vijf en tien volledige arbeidsplaatsen metuitzendkrachten. "Dit jaar bereiden we de verhuizing voor. Datbetekent extra transport naar de depots. Zo hebben we nu een extrachauffeur", zegt Lieke van Noord, hoofd bedrijfsvoering. Voor deuitleenbalie is het niet zo moeilijk om mensen te krijgen. Alstelde de bibliotheek de functie-eisen een klein beetje naarbeneden bij. Van Noord: "Een bibliotheekopleiding is geen absolutevoorwaarde meer. Met aantoonbare belangstelling moet het ooklukken. En inwerken moet toch..."

Bij tijdelijk werk denkt Van Noord niet altijd op de eersteplaats aan een uitzendkracht. Om de interne doorstroming bevorderenis er sinds kort een Meldpunt Mobiliteit met daarin alle(tijdelijke )vacatures "Mensen kunnen zich vrijwillig aanmelden alsze minder willen werken of eens iets anders willen doen", verteltVan Noord. "Zelfs uitzendkrachten die hier wat langer rondlopen,kunnen bij het meldpunt terecht."

Banengroei

Ook Antoinette Vernooij, onderwijsintercedente bij RandstadUitzendbureaus in Utrecht, meldt dat de universiteit eenaantrekkelijke werkgever is: de omgang met studenten en eenprettige, informele cultuur. Geen jasje-dasje-mentaliteit."Bovendien is de kans redelijk groot (25 procent) dat je een vastebaan krijgt. Door de enorme banengroei in Nederland, is hetmomenteel wel moeilijk om een goed opgeleide secretaresse tevinden", aldus de Randstad medewerkster. Ook de vele secretariatenvan de universiteit kampen met dit probleem. Randstad heeft daaromvoor meiden die geen zin meer hebben om nog twee of drie jaar dehele week naar school te gaan, een korte opleiding tot juniorsecretaresse ontwikkeld. Jonge meisjes hoeven via dezesecretaresse-academie nog maar één week naar school enkunnen dan direct aan het werk.

René de Bie

Uitzendkrachten UU in fte 1998