UMC kijkt naar publicaties Sitskoorn

De Universitaire Commissie Wetenschappelijke Integriteit onderzoekt in opdracht van het universitaire ziekenhuis of neuropsychologe Margriet Sitskoorn plagiaat heeft gepleegd. Het weekblad Vrij Nederland berichtte deze zomer dat twee artikelen van Sitskoorn in het tijdschrift Neuropraxis uit 2004 flinke passages bevatten die ze overgeschreven zou hebben uit Amerikaanse artikelen. Sitskoorn is bekend van de bestseller Het maakbare brein en van het tv-wetenschapsprogramma Nieuwslicht en het BNN-programma Get Smarter in a Week. In een eerste reactie beweert de psychologe dat ze de bronvermeldingen bij haar artikelen juist heeft geschrapt op verzoek van de redactie. Neuropraxis ontkent dit. Halverwege deze maand moet het rapport van de integriteitscommissie gereed zijn.

AH