Universiteit duur uit met online informatie

De vereniging van universiteiten (VSNU) vindt het "onredelijk enremmend, zo niet schadelijk, voor het wetenschappelijk onderwijs enonderzoek" dat voor dezelfde informatie in digitale vorm 19 procentBTW geldt. De VSNU verzoekt staatssecretaris Bos van Financin danook "met klem" om hier het lage BTW-tarief te hanteren.

De universiteiten verwachten door het hoge BTW-tarief grotefinancile problemen.

Het risico is dat universiteiten abbonnementen opzeggen. Met alsgevolg dat uitgevers de prijzen verhogen. Dat deden ze in hetverleden ook. En door die prijsverhogingen moeten de universiteitenal jaren snijden in hun abonnementen.

Wel spraken de universiteiten met uitgever Elsevier Science eenkorting af van 10 procent bij het verruilen van papierenabonnemtenten voor digitale. Maar die korting wordt nu tenietgedaandoor het hoge BTW-tarief.

Universiteiten kunnen de kosten voorlopig nog drukken door naastde digitale versie ook het gedrukte tijdschrift te blijvenontvangen. In dat geval geldt namelijk het lage BTW-tarief.

Op de lange termijn zijn de universiteiten alleen geholpen zijnmet een tariefsverlaging. Maar volgens het ministerie van Financienkan Nederland niet zomaar het BTW-tarief aanpassen. "Hierover zijnin Europees verband afspraken gemaakt. Dan mag een lidstaat nietiets anders besluiten", reageert een woordvoerder van Financin.

HOP, MS