Universiteit nog tot 2006 in rode cijfers

Hoofdoorzaak voor het tekort is het feit dat de aan de faculteiten en diensten opgelegde bezuinigingen pas vanaf volgend jaar hun beslag gaan krijgen. Tot die tijd eisen de Haagse kortingen en de sterk gestegen huisvestingskosten hun tol. Dat het tekort over het huidige boekjaar nog aanzienlijk hoger uitvalt dan werd verwacht, wijt het college van bestuur mede aan de door verschillende oorzaken onverwacht sterk gestegen personeelslasten.

Uit de aan de begroting gekoppelde meerjarenprognose blijkt dat de universiteit pas vanaf 2007 in rustiger vaarwater terecht komt. Wel moet tot 2009 een bedrag van ongeveer 335 miljoen euro worden geïnvesteerd in renovatie van bestaande gebouwen en in nieuwbouw voor het Wentgebouw. Een aanzienlijk deel van dat bedrag moet op de kapitaalmarkt worden geleend. Tot nu toe heeft de universiteit al leningen ter waarde van 75 miljoen euro afgesloten.

Uit het aan huisvesting gewijde begrotingshoofdstuk blijkt dat niet alleen het Wentgebouw door nieuwbouw zal worden vervangen, zoals het U-blad vorige week meldde. Op wat langere termijn zullen ook het Kruytgebouw (Biologie en Scheikunde) en het Androclusgebouw (Diergeneeskunde) van de hand worden gedaan. Volgens de nu bekende planning moet rond 2016 voor die twee gebouwen vervangende nieuwbouw beschikbaar komen.

In een interview in het Ublad van 18 november legt collegevoorzitter Kardux uit dat die keuze is gemaakt ‘omdat renovatie van de verouderde gebouwen zo duur wordt, dat je er beter nieuwbouw voor in de plaats kunt zetten’. Nog niet bekend is wat er met het Went-. Kruyt- en Androclusgebouw gaat gebeuren.

EH