Universiteit wil af van Arboretum

Volgens collegelid Amman heeft het arboretum op dit moment een publieksfunctie en draagt de tuin niet meer bij aan het primaire proces van de UU. “Wij proberen nu, met behoud van karakter van de tuin, een nieuwe eigenaar voor de tuin te vinden. Hoe lang dat gaat duren weet ik niet.”

Het Von Gimborn Arboretum is onderdeel van de Botanische Tuinen. Het terrein in Doorn is 27 hectare groot en bevat een aantal collecties die onderdeel zijn van de Nationale Plantencollectie. Deze collectie bevindt zich in een twintigtal Nederlandse botanische tuinen.

Samen met Trompenburg (Rotterdam), Blijdenstein (Hilversum) en Belmonte (Wageningen) behoort het Von Gimborn Arboretum in Doorn tot de belangrijkste arboreta van Nederland.

Al eerder werd besloten dat de universiteit afstand wil doen van de Herbarium-collectie in het Van Unnikgebouw.

XB