Universiteiten spelen leentjebuur

Gelegenheid maakt de dief: de VSNU belegde vier bijeenkomsten waar de universiteiten 130 goede voorbeelden van succesvol bacheloronderwijs presenteren. Daarbij gaat het om succesnummers op het gebied van realistische studievoorlichting en selectie van eerstejaars. Maar ook om maatwerkonderwijs voor excellente, goede en middelmatige studenten. De uitgewisselde informatie zal de basis vormen voor een nieuwe website met best practices, waarmee alle universiteiten hun voordeel kunnen doen.

Het initiatief voor de bijeenkomsten komt van VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda. Volgens hem hebben de universiteiten nog een wereld te winnen als ze er in slagen hun bacheloronderwijs intensiever en gevarieerder te maken. Ze hoeven het wiel niet allemaal zelf uit te vinden, benadrukte hij in een interview: "Als Twente een succesvolle methode tegen studie-uitval verzint, moeten de andere universiteiten die eenvoudig kunnen overnemen."

Bestuurders van universiteiten zijn dat roerend met hem eens. Rector magnificus Willem Hendrik Gispen vindt het volstrekt normaal dat universiteiten bij elkaar in de keuken kijken. "De Universiteit Maastricht begon zo'n 25 jaar geleden met probleemgestuurd onderwijs. Dat heeft zich als een virus door het land verspreid en is nu niet meer weg te denken. En wat te denken van ons University College? Overal zie je nu liberal arts-opleidingen. Kennelijk voorzien ze in een behoefte."

Collegevoorzitter Karel van der Toorn van de Universiteit van Amsterdam en Rector magnificus Lex Bouter van de Vrije Universiteit kunnen daar van meepraten. De Amsterdamse universiteiten werken momenteel intensief samen aan een eigen university college waarbij de nadruk meer komt te liggen op het bèta- en techniekonderwijs. Het wordt geen exacte kopie, maar er wordt voorgeborduurd op het idee. Anders zou het onderwijsconcept bij aanvang al zeven jaar oud zijn volgens Bouter.

HOP