Universiteiten verlost van bezuiniging uit tijdperk Ritzen

Hermans mag van het kabinet in totaal 1,4 miljard gulden extrauitgeven aan onderwijs, zo blijkt uit de begroting die hij opPrinsjesdag openbaar heeft gemaakt. Het gezamenlijke hogeronderwijs krijgt daarvan op termijn ongeveer een derde.

Komend jaar al kunnen de universiteiten rekenen op 120 miljoengulden extra, in 2004 loopt dat op tot 160 miljoen. Daarnaastkrijgen ook de hogescholen meer geld (275 miljoen in 2004) en trektHermans 50 miljoen meer uit voor studiefinanciering. Dat laatstedoet hij onder druk van de Tweede Kamer. Die eiste dit voorjaar eensoepele regeling voor studenten met een aanvullende beurs.

De universiteiten en de hogescholen danken de groei van hunbudgetten vooral aan de stijgende studentenaantallen. Komend jaarkrijgen de universiteiten daar al 35 miljoen voor, in 2004 is datbedrag opgelopen tot 69 miljoen. Daarbovenop komt nog eenvergoeding voor de extra studenten geneeskunde, diergeneeskunde entandheelkunde die dit studiejaar toegelaten zijn. Daarmee is komendjaar 14 miljoen gulden gemoeid, in 2004 40 miljoen.

De studentenaantallen groeien echter sneller dan de budgetten,want ondanks de extra's dalen de uitgaven per student. In 2004 zaleen student het ministerie gemiddeld 8.200 gulden per jaar kosten.Nu ligt dat bedrag nog op 8.900 gulden.

Ook om andere redenen hoeven de universiteiten zich nog geenspekkoper te voelen. Hen hing nog een bezuiniging uit het tijdperkRitzen boven het hoofd. Als die verrekend wordt met de bedragen dieHermans nu belooft, komen de universiteiten in 2004 ongeveer op nuluit: ze hoeven niet langer te vrezen voor bezuinigingen, maar zekrijgen ook niets extra's.

Bij de vereniging van universiteiten VSNU roept de begroting danook gemengde gevoelens op, zegt een woordvoerder. "We moeten methetzelfde geld wel meer doen: meer studenten opleiden, investerenin ICT, de bachelor-masterstructuur invoeren."

Ook de studentenbonden zijn niet tevreden. Het hoger onderwijs'krijgt in werkelijkheid niets extra's', concludeert het ISO. DeLSVb, spreekt zelfs van een 'impliciete bezuiniging' die 'lijnrechttegenover de door kabinet, parlement en samenleving gepropageerdekenniseconomie' staat.

De universiteiten krijgen wel geld voor maatregelen op hetgebied van personeelsbeleid. Met 40 miljoen per jaar moeten zijjonge onderzoekers meer uitzicht op een loopbaan bieden. Hermans isbang dat jong talent anders kiest voor het bedrijfsleven.

Hermans investeert nog op een andere manier in onderzoek. Hijbesteedt 30 miljoen extra aan de zogeheten Vernieuwingsimpuls, eenfonds waaruit jonge onderzoekers geld kunnen aanvragen. Vorig jaarstartte dat fonds met een overheidsbijdrage van 10 miljoengulden.

Hermans' begroting heeft ook nog een bezuiniging voor deuniversiteiten in petto. De minister wil hen niet langer eenvergoeding geven voor studenten die een tweede of derde studiedoen. Hij weet nog niet precies voor welke studenten deze maatregelzal gelden, maar heeft de opbrengst ervan, 17 miljoen gulden, alwel in de begroting opgenomen.

HOP, HO

Zie ook de Analyse (Rubrieken) en anderPrinsjesdag-nieuws