Utrecht scoort met opleiding economie

De totale instroom bij de universiteiten is dit keer anderhalfprocent gestegen, bleek eind februari uit CBS-tellingen. Vergelekenmet de voorgaande drie jaar is dat een bescheiden groei. Maarsommige opleidingen springen er veel gunstiger uit.

Opmerkelijk is vooral dat de btastudies meer studenten trekken.Aan de CBS-cijfers valt die groei niet direct af te zien, omdat deindeling van opleidingen veranderd is. Zo geldt medische biologieniet meer als bta maar als een van de gezondheidsopleidingen. Pasna correctie blijkt dat ook de btastudies dit jaar vijf procentextra studenten trekken. Dat komt neer op honderdvijftigeerstejaars.

Naast de toch al populaire biologie en informatica (beide ruim500 eerstejaars) trekt vooral wiskunde extra studenten. De instroomsteeg er met vijftig procent tot 171. Tegelijk blijft de animo voorscheikunde dalen. Het aantal eerstejaars zakte weer met tienprocent, naar 264. Begin jaren negentig was dat aantal meer dandubbel zo hoog. Ook farmacie werd minder populair.

Ook de medische opleidingen groeiden dit jaar met ruim vijfprocent. Dat is alleen minder verrassend: de numerus fixus die deinstroom bij deze studies moet afremmen, is het afgelopen jaaropgehoogd. De populariteit van de techniekstudies bleef dit jaarconstant.

Alles samen is het aandeel van de exacte studies in het aantaleerstejaars dit studiejaar met twee procent gestegen. Ook gerekendover de afgelopen vijf jaar is er, anders dan de beeldvorming wil,geen sprake van een daling voor het geheel van de exactestudies.

Dat ging vooral ten koste van rechten, economie en socialewetenschappen. Maar ook in die sectoren waren er winnaars. VooralTilburg, Nijmegen en Utrecht konden hun marktaandeel vergroten.

Opvallend is de groei in Utrecht. Vorig jaar nog werd de UUgepasseerd door de Universiteit van Amsterdam, die daarmee degrootste qua aantal eerstejaars de grootste van het land werd. MaarUtrecht heeft zijn toppositie weer heroverd. De universiteit dankthaar winst vooral aan de nieuwe opleidingen die ze, door eenversoepeld beleid van minister Hermans, kon starten.

Vooral domeingerichte economie met 236 eerstejaars en taal- encultuurstudies met 226 eerstejaars blijken publiekstrekkers. Maarook de verzelfstandigde opleiding communicatiekunde met 75eerstejaars loopt goed. Die groei komt misschien mede van deUniversiteit van Amsterdam; daar is het aantal eerstejaarscommunicatiewetenschap met 286 gedaald.

HOP, FS