Utrechtse aanpak leidt tot Haags advies

Ongeveer een kwart van de universitaire studenten in Nederland stopt binnen een jaar met studeren of wisselt van opleiding. Om die uitval te voorkomen, moeten de instellingen volgens de Onderwijsraad zorgen voor goede voorlichting vooraf en meer uitdaging voor de betere student. Ook moet er gewerkt worden aan een grotere binding met de student. Instellingen zouden een financiele beloning moeten krijgen voor studenten die het eerste jaar in één keer halen.

De Onderwijsraad is - in het kader van haar onderzoek - een kijkje gaan nemen bij de Utrechtse opleiding Psychologie. Hier worden de vijfhonderd eerstejaars in vijf colleges verdeeld, zodat ze een nauw contact krijgen met docenten en medestudenten. De Onderwijsraad is positief over dit initiatief. Bovendien is de raad te spreken over de voorlichting aan de aanstaande eerstejaars.

Daarnaast ziet de Onderwijsraad ook in het University College Utrecht en de Roosevelt Academy in Middelburg een formule voor een 'goed rendement'. En dat heeft volgens de raad niet alleen te maken met de gesprekken vooraf waaruit moet blijken of de student geschikt is voor de opleiding. Juist het feit dat de student intern zit, heeft grote meerwaarde. Slapen, ontspannen en leren gaan hand in hand en dat zorgt voor goede studieresultaten, zo denkt de raad. Vandaar het pleidooi om nog zeker twintig van dit soort colleges op te zetten verspreid over het land.

Minister Plasterk ziet wel wat in die 'internaatformule'. Over een premie voor de lage uitval van eerstejaars moet hij nog even nadenken.

HOP, GK